MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Var det några preussiska personvagnar som SJ plockade direkt av tyskarna?
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Okej, då är Liliput ABo mer en high chaparral vagn
Men om man tittar på Märklin boggi och tvåaxlade teakvagnar skulle dessa kunna göras om till typ nitade plåtvagnar med en vis fönster förändring?
2-axlad
CD3 3271
C3d 2168, 3054
F5 25756, 2556
4-axlad
BCo3 2075
Co5 3232, 3652
CDo5 3233
DFo1 3877
Men om man tittar på Märklin boggi och tvåaxlade teakvagnar skulle dessa kunna göras om till typ nitade plåtvagnar med en vis fönster förändring?
2-axlad
CD3 3271
C3d 2168, 3054
F5 25756, 2556
4-axlad
BCo3 2075
Co5 3232, 3652
CDo5 3233
DFo1 3877
Senast redigerad av jonas_sth den 19 maj 2024, 12:38, redigerad totalt 7 gång.
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Vilka Märklin vagnar tänker du på?
Jag har aldrig sett någon som skulle kunna vara underlag för de vagnar du nämner.
C3d finns som enkel plastbyggsats hos SMJ
https://www.smj.org/produkt-kategori/vagnbyggsatser/
F5 finns ju från Heljan.
CD3 var en vagn med träkorg övertagen från Upsala Enköpings järnväg.
BCo3 har också träkorg.
Co5 fans i otaliga varianter, både plåt och träklädda.
Jag har aldrig sett någon som skulle kunna vara underlag för de vagnar du nämner.
C3d finns som enkel plastbyggsats hos SMJ
https://www.smj.org/produkt-kategori/vagnbyggsatser/
F5 finns ju från Heljan.
CD3 var en vagn med träkorg övertagen från Upsala Enköpings järnväg.
BCo3 har också träkorg.
Co5 fans i otaliga varianter, både plåt och träklädda.
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Ja jag var lite otydlig menade självklart om Märklin kunde återvinna tidtagare modellformar och göra plåtvagnar i stället för trä...
Var väl Brio/Yngve Holmgren som levererade fakta på de tiden tågsetet.
Var väl Brio/Yngve Holmgren som levererade fakta på de tiden tågsetet.
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Denna skulle man då lätt kunna göra... men problemet blir väl hitta rätt underlag...
SJ Co5 3230
SJ C3d 2052
Ao2 sovvagnarna skulle man nästan kunna tro var tagna direkt från tyskland.
En lite varning om att gå in på Adnalms Järnvägar hemsida för den låser Norton virusskydd.
SJ Co5 3230
SJ C3d 2052
Ao2 sovvagnarna skulle man nästan kunna tro var tagna direkt från tyskland.
En lite varning om att gå in på Adnalms Järnvägar hemsida för den låser Norton virusskydd.
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Dom där Trexaliga sjukvårdsvagnarna kom ju till många Svenska privatbanor i ganska stor mängd efter första världskriget, följde ju med in i SJ ett par år senare när privatiseringsvågen drog fram.
Dom mesta blev väl ganska ombyggda visserligen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personvagn_SJ_EC3c_9019
M.V.H Anders.k.
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Ett par år är väll lite i underkant förstatligandet av privatbanorna börja tillta i mitten på 1930-talet för att verkligen sätta fart på 1940-taletAnders.k. skrev: ↑19 maj 2024, 14:42Dom där Trexaliga sjukvårdsvagnarna kom ju till många Svenska privatbanor i ganska stor mängd efter första världskriget, följde ju med in i SJ ett par år senare när privatiseringsvågen drog fram.
Dom mesta blev väl ganska ombyggda visserligen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personvagn_SJ_EC3c_9019
M.V.H Anders.k.
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Det skulle man kunna tro: CFo2-vagnarna var kopior av preussiska CPw4ü (hos DRG fick de inga beteckningar mer, de blev ombyggda till vanliga "standard" C4ü-pr), intill sista millimetern - om det inte vore för de insvängda vagnssidorna och stålramen (preussiska vagnar hade "självbärande" - nåja - träkorgar). Detsamma gäller postvagnarna Do2, de var på samma sätt noggranna kopior av tyska postvagnar.jonas_sth skrev: ↑19 maj 2024, 12:40 Ao2 sovvagnarna skulle man nästan kunna tro var tagna direkt från tyskland.
Ao2 ser ut som om de också vore "kopior" på samma sätt av preussiska sovvagnar. Men, nej, det är dom inte! Samtida preussiska sovvagnar var sexaxliga och längre. Därför passade dom inte på färjeklaffar, vilket måhända bidrog till att det var enbart SJ som bidrog till sovvagnarna. Preussiska statsbanorna KPEV ville nog använda det finaste man hade, men det gick inte! SJ:s Ao2 var något ändrade från äldre fyraxliga sovvagnar för färjetrafik mellan Tyskland och Danmark. Bortsett från ovan nämnda svenska egenheter, blev de ca två dm förlängda gentemot den tyska förlagan. Varje kupé blev alltså några cm längre (eller bredare?). Man kan undra varför? Jag har skisser och ritningar men kan inte just nu lägga in dom här.
Jag har för mig att Fleischmann har/hade en H0-modell av en fyraxlig KPEV-sovvagn. Vill man ha en korrekt modell av en SJ Ao2, får man alltså såga isär två korgar, såga, limma ihop och förlänga ca 0,2 mm mellan varje kupé-modul; såga bort underdelen av vagnssidorna och ersätta det bortsågade med U-balkar. Ja - förutom att svänga in vagnssidorna 0,5 mm på var sida, alltså!
Allting går, bara man vill..
Berra
Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)
Tack för info, man hittar inte så mycket på nätet om man söker efter CPw4ü.... anna tysk beteckning?
När jag sökte på CPw4ü så kom det upp en gammal tråd i tidigare låsta forumet och där finns en ritning på AB4ü 1/2 kl sittvagn som var väldigt lik Liliput ABo men hade SJ egna?
Liliput gjorde också en senare upplaga utan SJ makaronen och gul linje 1kl på halva vagnen. Känns som en hund är bergarven här då visa likheter men ändå inte...
När jag sökte på CPw4ü så kom det upp en gammal tråd i tidigare låsta forumet och där finns en ritning på AB4ü 1/2 kl sittvagn som var väldigt lik Liliput ABo men hade SJ egna?
Liliput gjorde också en senare upplaga utan SJ makaronen och gul linje 1kl på halva vagnen. Känns som en hund är bergarven här då visa likheter men ändå inte...