Hur hanterades detta säkerhetsmässigt och ordergivningsmässigt på 50-talet?

Nja, nu var det ju inte grafiska tidtabellen som var styrande för tågmötena, utan tjänstetidtabellen (tdt) för respektive tåg , och den tågordning som utarbetades för varje station och som grundades på tdt för alla tåg som berörde stationen.Jan-Anders Wihrén skrev: ↑16 aug 2024, 21:08 - - - Det här måste vara ett uppenbart fel hos den som ritat grafen eftersom det borde ha funnits en pil vid skärningen mellan tåg 2231 och 2242, antingen riktad uppåt mot Ormaryd (troligast) eller nedåt mot Eksjö. Annars skulle dessa två tåg ha kolliderat vardag före sön- och helgdag. Skulle vara väldigt intressant att se hur det såg ut i tjänstetidtabellerna för respektive tåg! - - -
I en senare tidtabell 164 på Ekving hittar jag ett liknade tågmöte mellan 2234Y och 8073.Molin_(HQJ) skrev: ↑16 aug 2024, 11:10 Jag har alltid levt i tron att tågmöten på TAM-sträcka alltid var reglerade. Snubblade dock över ett konstigt exempel mellan Nässjö och Eksjö under tdt 155. Tågen 2231 och 2242 lördagar möts enligt grafen på linjen mellan Ormaryd och Eksjö. Det rimliga enligt min enkla bedömning är att 2231 borde uppehållas i Ormaryd och där möta 2242. Ett modernt synsätt borde ha varit att 2231 hade två tidtabellslägen, men hur resonerade man på 50-talet? Det torde knappast ha varit ett misstag då företeelsen även förekom tdt 156,157 och 158. Tyvärr saknar jag tidtabellsbok och/eller tågordning vilket kanske kunnat bringa klarhet.
Hur hanterades detta säkerhetsmässigt och ordergivningsmässigt på 50-talet?
Nej, det stämmer inte. Det var inget möte alls mellan 2234 och 8073, eftersom dessa två tåg gick olika dagar (2234: lördag och sön- och helgdag; 8073: vardag utom lördag).z750asn skrev: ↑ I en senare tidtabell 164 på Ekving hittar jag ett liknade tågmöte mellan 2234Y och 8073.
Går man in på denna länken https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/index.html och klickar på 2^2 i närheten av Nässjö.
Stationen där mötet verkar ha skett heter Brevik.
Hur länge denna station fanns i bruk eller hur många spår som funnits har jag inte lyckats hitta.