I föreningen Gamla Hagalunds Vänner (https://www.hagalundsvanner.com), där jag är vice ordförande, har vi för närvarande ett bokprojekt. Boken ska behandla samhället Hagalunds historia från grundandet 1890 och framåt med tonvikt på bilder.
Jag har skrivit ett kapitel om Hagalunds kommunikationer. När det gäller Hagalundstunneln har jag inte kunnat få fram någon uppgift om när det faktiska sprängningsarbetet inleddes. Var det 1909 eller 1910? Kan forumexpertisen vara behjälplig?
Hälsningar
Peter Bolin
Fråga om bygget av Hagalundstunneln
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Fråga om bygget av Hagalundstunneln
1910 enligt KB:s digitaliserade dagstidningar, t.ex. DN 1911-05-10. Vilken månad arbetet inleddes verkar det dock finnas olika uppfattningar om.Peter Bolin skrev: ↑03 okt 2024, 23:20 Jag har skrivit ett kapitel om Hagalunds kommunikationer. När det gäller Hagalundstunneln har jag inte kunnat få fram någon uppgift om när det faktiska sprängningsarbetet inleddes. Var det 1909 eller 1910? Kan forumexpertisen vara behjälplig?
Hälsningar
Peter Bolin
Svenska tidningar.
-
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Fråga om bygget av Hagalundstunneln
Var det inte så att när man byggde tunneln blev konsekvensen att man sänkte grundvattennivån så att de boende på berget fick sina brunnar att sina vilket gjorde att SJ fick kompensera dem på något sätt. Antagligen med vattenledning.
Motsvarande hände i Länna (Skogås) när man byggde avloppstunnel på 1960-talet och även Nynäsvägens motorväg (1970-tal) varför flera fastigheter hade hade någon form av kommunalt vatten men eget avlopp. Sommarstugorna längs Nynäsbanan hade kommunalt sommarvatten som var gratis men för något tiotal år sedan ändrade kommunen på detta så att man tog bort sommarvattnet och ville få fastigheterna att ansluta sig till vattennätet permanent (med motsvarande kostnader). Länna gård (1700-talsbebyggelse) som ligger vid motorvägen har vad jag vet haft fast installerat kommunalt vatten men eget avlopp. Dock kan det senare ha ändrats när omfattande ombyggnationer skedde 2015-2020.
De äldre fastigheterna ovanpå Hagalundstunneln är nog sedan länge ersatta av den bebyggelse (Blåkulla?) som ligger där idag.
Motsvarande hände i Länna (Skogås) när man byggde avloppstunnel på 1960-talet och även Nynäsvägens motorväg (1970-tal) varför flera fastigheter hade hade någon form av kommunalt vatten men eget avlopp. Sommarstugorna längs Nynäsbanan hade kommunalt sommarvatten som var gratis men för något tiotal år sedan ändrade kommunen på detta så att man tog bort sommarvattnet och ville få fastigheterna att ansluta sig till vattennätet permanent (med motsvarande kostnader). Länna gård (1700-talsbebyggelse) som ligger vid motorvägen har vad jag vet haft fast installerat kommunalt vatten men eget avlopp. Dock kan det senare ha ändrats när omfattande ombyggnationer skedde 2015-2020.
De äldre fastigheterna ovanpå Hagalundstunneln är nog sedan länge ersatta av den bebyggelse (Blåkulla?) som ligger där idag.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Re: Fråga om bygget av Hagalundstunneln
Tack för inkomna svar. DN-arkivet har jag tillgång till, och nu har jag tagit fram tidningen från den 10 maj 1911. Det framgår av artikeln om tunnelbygget att arbetet startade i juli 1910. Därmed är den saken utredd.
Det stämmer att ett flertal av brunnarna på Hagalundsberget sinade i samband med tunnelbygget. Hagalundarna fick under en tid hämta vatten från Brunnsviken och transportera det med häst och vagn. De styrande i municipalsamhället tog dock tag i problemet omedelbart, och redan 1912 kunde ett vattentorn invigas. Tornet ritades av Ivar Tengbom och Ernst Torulf och anses vara ett av de arkitektoniskt mer lyckade vattentornen från denna tid.
Hagalunds vattentorn, april 2008. Tornet är ritat i tidstypisk kärv nationalromantisk stil.
Reservoaren rymmer 250 m³ vatten, vilket var mer än vad Hagalund behövde. Municipalsamhället kunde sälja vatten till grannsamhället Huvudsta tack vare överproduktionen. Redan 1937 togs vattentornet ur bruk. Då hade Hagalund sedan en tid varit anslutet till Norrvatten, och vattentornet behövdes inte längre till det ursprungliga ändamålet.
/Peter Bolin
Det stämmer att ett flertal av brunnarna på Hagalundsberget sinade i samband med tunnelbygget. Hagalundarna fick under en tid hämta vatten från Brunnsviken och transportera det med häst och vagn. De styrande i municipalsamhället tog dock tag i problemet omedelbart, och redan 1912 kunde ett vattentorn invigas. Tornet ritades av Ivar Tengbom och Ernst Torulf och anses vara ett av de arkitektoniskt mer lyckade vattentornen från denna tid.
Hagalunds vattentorn, april 2008. Tornet är ritat i tidstypisk kärv nationalromantisk stil.
Reservoaren rymmer 250 m³ vatten, vilket var mer än vad Hagalund behövde. Municipalsamhället kunde sälja vatten till grannsamhället Huvudsta tack vare överproduktionen. Redan 1937 togs vattentornet ur bruk. Då hade Hagalund sedan en tid varit anslutet till Norrvatten, och vattentornet behövdes inte längre till det ursprungliga ändamålet.
/Peter Bolin
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Re: Fråga om bygget av Hagalundstunneln
Tack vare studier av DN från 1890-talet har vi nu kunnat reda ut att den första anhalten/hållplatsen Hagalund på Norra stambanan öppnades den 22 december 1894 och inte 1895 som är det årtal som förekommer i andra källor. Jag har nu korrigerat detta årtal i historiken på vår förenings webbplats (https://hagalundsvanner.com/om-forening ... -historik/).
Vi hade en lång diskussion om järnvägens sträckning genom Hagalund på det gamla forumet 2021: https://www.jvmv2.se/forum/index.php/in ... &id=251086. Jag får korrigera mig själv i efterhand när det gäller årtalet för öppnandet av anhalten Hagalund. Mina övriga uppgifter i den tråden bör dock vara korrekta.
/Peter Bolin
Vi hade en lång diskussion om järnvägens sträckning genom Hagalund på det gamla forumet 2021: https://www.jvmv2.se/forum/index.php/in ... &id=251086. Jag får korrigera mig själv i efterhand när det gäller årtalet för öppnandet av anhalten Hagalund. Mina övriga uppgifter i den tråden bör dock vara korrekta.
/Peter Bolin