Nej, de ska nog hålla höger i Gånghester och köra vidare mot Värnamo, kanske ända till Alvesta. Förvånansvärt långt rälsbusståg på den sträckan, oftast var det bara 1-2 vagnar.
Y6 763 i Timmele - 1971 -
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:12
Re: Y6 763 i Timmele - 1971 -
Jag ser nu sent omsider att du har frågat om när en av mina bilder är tagen. Svaret är april 1972 och det torde ha varit tåg 1905 som gick på eftermiddagen mellan Borås och Alvesta vardagar med X16/X17. Pendangen i motsatt riktning gick på morgonen och med dessa tåg byttes elrälsbussar mellan platserna för underhåll. Jag tror att underhållet av dem då utfördes i Borås, men jag är inte helt säker.Johan skrev: ↑29 nov 2024, 20:00
Jag hittade den här bilden ute på nätet och hoppas att den är utlagd med din tillåtelse. Jag vet inte om den visats eller diskuterats tidigare i något sammanhang.
https://murberg.se/Sidor/Gamla%20Borasb ... arnvag.jpg
Vyn är bekant men en del frågor dyker upp avseende tåget.
Är det ett tåg på väg till Ulricehamn (Uschlehamn som min farfar kallade det av någon anledning) eller Alvesta?
Så långa tåg gick väl normalt inte till Ulricehamn så är det fråga om fordonsutbyte i så fall?
När kan bilden vara tagen?
Och, tack för bilden!
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21
Re: Y6 763 i Timmele - 1971 -
Jag har för mig att X16/X17 som fanns kring Borås vid denna tid hörde hemma i Norrköping och att underhållet då utfördes där. Men likt Bengt är jag inte helt säker.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44
Re: Y6 763 i Timmele - 1971 -
Om tågen gick som på 1980-talet var det i båda fall "skoltåg" för gymnasister i Värnamo från orterna mellan Alvesta och Värnamo. Det innebar att de på morgonen ankom Värnamo cirka 07.40 för att på eftermiddagen avgå cirka kl 15.50.Bengt Hultin skrev: ↑11 dec 2024, 19:09
Jag ser nu sent omsider att du har frågat om när en av mina bilder är tagen. Svaret är april 1972 och det torde ha varit tåg 1905 som gick på eftermiddagen mellan Borås och Alvesta vardagar med X16/X17. Pendangen i motsatt riktning gick på morgonen och med dessa tåg byttes elrälsbussar mellan platserna för underhåll. Jag tror att underhållet av dem då utfördes i Borås, men jag är inte helt säker.
På 1980-talet var det tyvärr dieselrälsbussar som gällde.