Läs om SJ Hagalund under 1900-talets sista decennier: https://gullregn.se/gullregn/folkbildning/sj-hagalund/
...och läs om Stockholm Östra under tidigt 1980-tal: https://gullregn.se/gullregn/folkbildning/stockholm-o/
SJ Hagalund och Stockholm Östra!
Re: SJ Hagalund och Stockholm Östra!
Tack Anders för dina två fantastiska berättelser, från en tid nära men ändå långt borta. Två träffsäkra tids dokumentet från en tid jag själv haft glädjen att fått uppleva i samma jobb som du men i andra ändan av Västra stambanan. Personer som Vicke Vacuum, Venning och Peter med blanka EJ knappar har man sedan träffat på genom åren, också R:arna i lokverkstaden på Sävenäs. Vid den tiden när man som pryande 15 åring år 1978 klev in i den barska stämningen som då var i lokverkstaden kunde man undra vem som styrde där, var man dessutom son till en lokmästare så var man nog lite på "fel" sida enligt några av gubbarna på golvet och kunde ses som en spion eller infiltratör, en kall stämning kände man i vart fall. Alla på golvet var inte av samma typ, det fanns också goa gubbar skall man komma ihåg. En som på ett annat vis föll utanför den härskande gruppen var Lingon, en man som nog fokuserade väl mycket på destillerade drycker , om detta var orsaken eller att ingen ville eller vågade ( kan vid tillfället varit en inoffisiell övertidsblockad arrangerad av R: arna ) att ta några timmars övertid kan nog också ses vara ett exempel på vem som styrde verkstaden. I vartfall ville ingen jobba över för att tillsammans med Lingon montera 6 st drevkåpor som smedjan fått klara klockan prick 15.59 till ett Mg lok som tidigare spårat ur och nu skulle ut i trafik. Då ingen ville jobba över går frågan om "övertid" till den 15 åriga obetalda pryoeleven som överintresserad som han var tackar ja till uppgiften och därmed kanske sänker sin kurs bland gubbarna på golvet men får montage av drevkåpor på Mg lok på sin CV! Speciella tider var det i vart fall, så tack ännu en gång Anders! Hoppas du värderar att i bokform ned teckna dina minnen, analyser och iakttagelser, jag tror det skulle vara en värdefull tidspegel för framtida generationer.
Mvh Martin
Mvh Martin
Re: SJ Hagalund och Stockholm Östra!
Jag började på Sävenäs lokverkstad 1980 efter lumpen som 19 åring. Jag kommer mycket väl ihåg "Lingon", "Mellansel" och dom andra i verkstaden. Skickliga yrkesmän om än lite buttra ibland. "Mac" och hans gäng i Smedjan att inte förglömma. Vi kopplade ner en Ub en gång och ställde då givetvis blindaxeln fel, och när vi drog ut Ub:n, så krökte vi den långa koppelstången då den tog i tappen på blindaxeln. "Mac" kom då ut och sa " Ajdå, ta ner koppelstången och kom in till mig, så rätar vi den igen ". Två tryck i pressen, så var den rak igen. Chefen för verkstaden var ju Davidsson, en barsk herre som körde HD, alltid svartklädd. Kom Davidsson i verkstan, så gick alla och gömde sig !
Det som det snackades mycket om var det tillägg som utgick i Hagalund, ett närvarotillägg ! Kom du till jobbet i Hagalund, fick du ett litet tillägg för det. Sant eller inte vet jag inte.
Sen i mitten på 80 talet kom ju debatten om asbest. Det fanns ju asbest i gnistskärmarna på brunloken bla, och det blev en bitter strid och strejk på Sävenäs. Men då hade jag lämnat verkstaden och blivit lokförare.....
Det som det snackades mycket om var det tillägg som utgick i Hagalund, ett närvarotillägg ! Kom du till jobbet i Hagalund, fick du ett litet tillägg för det. Sant eller inte vet jag inte.
Sen i mitten på 80 talet kom ju debatten om asbest. Det fanns ju asbest i gnistskärmarna på brunloken bla, och det blev en bitter strid och strejk på Sävenäs. Men då hade jag lämnat verkstaden och blivit lokförare.....