Detta är den sista reseberättelsen som jag inte har visat.
Passande nog är det en hemresa till Stockholm (som 10 år senare kom att ersättas av Göteborg som hemstad).
Det nya forumet medför en del skillnader mot det tidigare, återkommer till det.
Föregående del av resan finns här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=270683
Kan inte ladda upp fler bilder så får bli en fortsättning i ett nytt inlägg, se viewtopic.php?t=115
Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1
Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1
Mvh Per Niklasson, Göteborg
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47
Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1
Dom här prydliga anteckningsbladen, gjorde du dom själv som planering före resan? De verkar ju ha kompletterats med diverse noteringar under resans gång? Och skrevs dom på skrivmaskin*, det måste ju vara någon specialvariant som kan fixa tecknen för stationer på olika sida om spåren. För det är väl så det ska tolkas?
(Jag har markerat på bilden)
Själv skulle jag vilja ha ett sätt att göra en resplan att läsa in till bilens navigator så att man kunde förbereda sin jakt på järnvägsarkeologiska objekt och inte behöva ha en massa lösa papper och kartblad som stör uppmärksamheten på trafiken. Det kanske finns?
*) Not
"Skrivmaskin" kanske skulle kallas "direktprinter" om den uppfanns idag?
(Jag har markerat på bilden)
Själv skulle jag vilja ha ett sätt att göra en resplan att läsa in till bilens navigator så att man kunde förbereda sin jakt på järnvägsarkeologiska objekt och inte behöva ha en massa lösa papper och kartblad som stör uppmärksamheten på trafiken. Det kanske finns?
*) Not
"Skrivmaskin" kanske skulle kallas "direktprinter" om den uppfanns idag?
/Olle
Mina egna järnvägssidor
Mina egna järnvägssidor
Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1
Jajamen, jag gjorde anteckningsbladen på min morsas kulskrivmaskin av märket Olivetti.OlleThåström skrev: ↑14 jan 2024, 18:05 Dom här prydliga anteckningsbladen, gjorde du dom själv som planering före resan? De verkar ju ha kompletterats med diverse noteringar under resans gång? Och skrevs dom på skrivmaskin*, det måste ju vara någon specialvariant som kan fixa tecknen för stationer på olika sida om spåren. För det är väl så det ska tolkas?
Minns det som att maskinen kunde spara mina tabblägen för km-talen, platssignaturerna och klockslagen.
Däremot stämde inte radavståndet med rutnätet på sidorna utan varje rad måste justeras manuellt.
Ramen runt varje tabell, symbolerna för stationshusens läge samt markeringarna för fjärr- eller linjeblockering, dubbelspår och elektrifiering ritade jag med linjal och svart kulspetspenna. Ibland behövdes två km-angivelser på en plats och då blev det också kulspetspennan.
Anteckningarna med blå kulspets är gjorda i efterhand. På resan skrev jag in uppgifterna med blyerts som jag sedan suddade och ersatte med kulpenna.
Sammantaget ganska nördigt alltså, jag var för övrigt 19 år 1975
Mvh Per Niklasson, Göteborg
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 dec 2023, 19:18
Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1
Hängivenhet och engagemang skulle jag vilja säga!
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 17 dec 2023, 09:39
Re: Göteborg-Linköping via Skåne, Småland och Östergötland 1975 del 1
Jag var på tjänsteresa i början av augusti 1975 till ett sågverk i Värö Backa och sedan över till ett annat sågverk i Mörlunda. Med bil men ändå lite grann som Pers resa. Vi övernattade i Målilla, Sveriges meteorlogiska epicentrum. Mitt starkaste minne av denna resa var att det var fruktansvärt varmt. Datorerna i Mörlunda hade stannat. De var specade till 30 grader och det var 37 grader i rummet och ingen kylning. Sågverksägaren tyckte inte det var nödvändigt för "det blir ju nästa aldrig varmare än 30 i Sverige". Men värmen hade kanske lugnat sig till Per reste?
Och sedan vill jag naturligtvis också tacka för bilderna. Djupt imponerad över färgkorrigeringen. De känns som de var nytagna. De gamla dior jag jobbat med har inte varit enkla att få bra.
/Mats B
Och sedan vill jag naturligtvis också tacka för bilderna. Djupt imponerad över färgkorrigeringen. De känns som de var nytagna. De gamla dior jag jobbat med har inte varit enkla att få bra.
/Mats B