Mvh Martin
Färgsättning på ånglok
Re: Färgsättning på ånglok
Angående linjering av hyttsidor tendrar m.m kan nämnas att BJ och troligtvis hela GDG i början av 1900 talet praktiserade gul linjering på persontåglok och röd linjering på godstågslok. Röda hjulringar på BJ ånglok var normalt och underhålls helt fram till förstatligandet 1948.
Mvh Martin
Mvh Martin
Hej
Tack för alla svar men att privatbanorna målade som dom ville kunde jag tänka mej. Det loket det gäller i min fråga är SJ Np 3050 och som kommer att bli SJ 3050 Np utförande. Detta loket renoveras för fullt i Västervik, vi kommer att måla hjulen svarta utom i mitten där kommer det bli blankt. Dessa nyrenoverade hjul kommer att monteras i feb-25 hoppas vi inom TJF. Vidare Palle var vi tre glada men även ledsna när Gp 3133 skulle gå till Vislanda, jag tror att loket stod uppställd i Braås en tid i väntan på vidare färd.
Anders Henriksson TJF
Tack för alla svar men att privatbanorna målade som dom ville kunde jag tänka mej. Det loket det gäller i min fråga är SJ Np 3050 och som kommer att bli SJ 3050 Np utförande. Detta loket renoveras för fullt i Västervik, vi kommer att måla hjulen svarta utom i mitten där kommer det bli blankt. Dessa nyrenoverade hjul kommer att monteras i feb-25 hoppas vi inom TJF. Vidare Palle var vi tre glada men även ledsna när Gp 3133 skulle gå till Vislanda, jag tror att loket stod uppställd i Braås en tid i väntan på vidare färd.
Anders Henriksson TJF
-
Bilden visar det aktuella loket efter revision i Kalmar sommaren 1948. Hjulringar och axeländar ser ut att vara omålade.
https://digitaltmuseum.org/021018123992 ... sj-np-3050
Snygg bild.Anders Jansson skrev: ↑28 jan 2025, 20:22 Bilden visar det aktuella loket efter revision i Kalmar sommaren 1948. Hjulringar och axeländar ser ut att vara omålade.
Men, visst är hjulringar och axeländar målade. Hade de varit metalblanka så borde det ha varit mer skiftande nyanser på de aktuella ytorna.
Nu ser det ganska så enfärgat ut. Tror på rött.
ÖJ lok 6. Borgholm år 1965. Bevisar inget, men.
https://digitaltmuseum.org/021018123984 ... i-borgholm
-
Röd färg på hjulringar och axeländar bör kunna uteslutas. Den röda buffertbalken är nästan lika mörk som lokets svarta delar. Den röda revisionsmärkningen vid viktskylten på hytten är knappt urskiljbar mot den svarta bakgrunden. Att hjulringarna inte blänker skulle kunna förklaras med att de är "räfflade" på sidan.
Tilläggas kan att BLJ målade röda hjulringar och dekorlinjer på sina lok ända fram till nedläggningen. Även DONJ målade röda hjulringar men inga dekorlinjer.
Tilläggas kan att BLJ målade röda hjulringar och dekorlinjer på sina lok ända fram till nedläggningen. Även DONJ målade röda hjulringar men inga dekorlinjer.
Jag viker mig. När man tittar på revisionsmärkningen som är solbelyst och jämför, så! De är blanka utan färg.
-
Lok och panna erhöll reparation klass III A vid KVAB 12/4 – 5/8 1948. Ur journalen: Hjulcentra: Undersökta. Hjulringar: Axel I tunnsvarvad. Axel II - V nya.
Är Axel I löpaxeln eller bakre drivaxeln?Ola Almquist skrev: ↑29 jan 2025, 00:35 Lok och panna erhöll reparation klass III A vid KVAB 12/4 – 5/8 1948. Ur journalen: Hjulcentra: Undersökta. Hjulringar: Axel I tunnsvarvad. Axel II - V nya.
Eller räknade man inte i axelföljd så att Axel I är främre drivaxel och sen räknas det bakåt så att Axel IIII då blir bakre drivaxel och sen "hoppar" man fram igen och räknar löpaxeln som Axel V?
-
Nej man räknar från "framänden" (A-ände) och bakåt så löpaxeln på detta lok är axel I.
Tunnsvarvad gör ju att man tänker på tunn fläns, men jag antar att det nu avser ringtjocklek, den är rätt tunn på bilden. Kanske man gått under norm på tjocklek vid svarvning med hjälp av något undantag. (Finns ju ett Ra-lok idag som har underskriden ringtjocklek som kompenserats av nedsatt sth)
Tunnsvarvad gör ju att man tänker på tunn fläns, men jag antar att det nu avser ringtjocklek, den är rätt tunn på bilden. Kanske man gått under norm på tjocklek vid svarvning med hjälp av något undantag. (Finns ju ett Ra-lok idag som har underskriden ringtjocklek som kompenserats av nedsatt sth)
Tack, blev osäker på om man kanske räknade på ett annat sätt på den tiden i o m det där om tunnsvarvad då jag tänkte just på flänsarna.Micke Carlsson skrev: ↑30 jan 2025, 13:48 Nej man räknar från "framänden" (A-ände) och bakåt så löpaxeln på detta lok är axel I.