Tämligen självklart satt det gardiner mot ytterfönster där det fanns en sittplats innanför men hur var det vid kupéer?
Satt det gardin även vid korridorfönster eller var den inflyttad i kupén, ut mot korridoren?
/Mats B
Gardiner i personvagnar av 1940-talstyp
-
-
Re: Gardiner i personvagnar av 1940-talstyp
Min minnesbild från 50-talet är att det satt gardiner inne i kupén mot korridoren men inga gardiner i fönstren på korridorsidan. Expertisen får verifiera eller vederlägga.
-
Min tolkning av ritningar gällande Co8f blir att det fanns gardiner vid ytterväggarnas fönster i såväl kupé som korridor. Därtill även på insidan
av mellanväggens fönster/dörr.
Edit: Kollade 60-talsvagnen Ao2. Där visar ritningarna gardiner i kupé (yttervägg och mellanvägg). I korridor saknas gardiner. Det kan därför inte uteslutas att äldre vagnar med tiden berövats gardiner i korridor.
av mellanväggens fönster/dörr.
Edit: Kollade 60-talsvagnen Ao2. Där visar ritningarna gardiner i kupé (yttervägg och mellanvägg). I korridor saknas gardiner. Det kan därför inte uteslutas att äldre vagnar med tiden berövats gardiner i korridor.
-
Min minnesbild säger mig med "till visshet gränsande sannolikhet" (som ju var ett populärt uttryck på 80-talet) att det fanns gardiner inne i kupéerna både mot ytterväggen och mot korridorsidan, men inga gardiner i korridorerna. Förutom den lilla mässingsskylten som talade om "Vietato sporgersi", "Nicht hinauslehnen" mm.
-
Det var ju i korridoren man oftast stod och hängde med fönstret öppet, så rent praktiskt vore det väl olämpligt med en gardin som fladdrade i draget.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
-
Ett osannolikt indicium dök upp här på eftermiddagen. I filmen Fröken Chic från 1959, efter ca 19 minuter, går Hasse Ekman genom en vagnskorridor och sedan följer en scen med Sickan inifrån en kupé. Scenen i kupén kan vara uppbyggd i studio men korridorscenen verkar tagen i riktig vagn.
Och här är det rostbruna gardiner både i korridor och kupé...
/Mats B
Och här är det rostbruna gardiner både i korridor och kupé...
/Mats B