BJ elektriska snälltågslokomotiv

M.Svenson

BJ elektriska snälltågslokomotiv

Inlägg av M.Svenson »

Sigaturen BD visade för några månader sedan här på forumet ett anbud daterat 7 april 1936 från Asea till BJ på 9 st elektriska snälltågslok. Dessa lok var i ursprungs anbudet fördelade på 3 st 1Do1 och 6 st 1Co1 båda utrustade med hålaxeldrift, anbudet ändrades senare till 9 st 1Co1 lok. Denna tillsynes förnämliga loktyp ändrades ännu en gång till de från 1938 levererade BJ litt Ds lok som endast var en "upphottad" variant av SJ standard D lok. Om jag minnns rätt så offererade Asea till SJ 1934 en liknande ( eller samma) loktyp som troligtvis gestalltades av modellen nedan.

Screenshot_20250402-113634_Gallery.jpg
Screenshot_20250402-113634_Gallery.jpg (90.21 KiB) Visad 1119 gånger

Modellen är på bilden målad i en BJ liknande färgsättning ( dock nu nedsmetad med ett hemma snickrat SJ vinghjul i fronten ) och kan eventuelt användts till att attrahera BJ inför beställning.

Jag har två frågor, i anbudet som sign BD visade nämns en ritning som visar 1Co1 lokets allmänna anordning med ritnings nummer 302396, finns denna ritning och kan den visas?

Den andra frågan är, varför ändrades beställningen från 1Co1 loken till lok av typ Ds? BJ hade ju modet att beställa lok av typ O för godståg, en loktyp som var mer kompliserad än snälltågsloket.

Finns hjälp till svar bland forumskamrater?

Mvh Martin 🙂
BD-

Re: BJ elektriska snälltågslokomotiv

Inlägg av BD- »

Får jag en USB-sticka kan du få mååånga BJ-dokument att läsa. Tyvärr har av någon anledning e-postfunktionen i detta fora tagits bort.
Svara till bengtATugj.se
Leif B

Inlägg av Leif B »

---
M.Svenson skrev: 02 apr 2025, 13:18
Den andra frågan är, varför ändrades beställningen från 1Co1 loken till lok av typ Ds? BJ hade ju modet att beställa lok av typ O för godståg, en loktyp som var mer kompliserad än snälltågsloket.

Finns hjälp till svar bland forumskamrater?

Mvh Martin 🙂
Jag skulle gissa att man helt enkelt tyckte att ett nyutvecklat, komplicerat snälltågslok kostade mer än det smakade om ett upphottat Dk-lok kunde klara jobbet tillräckligt bra. Däremot tyckte man uppenbarligen att godstrafiken var så viktigt att det var värt att kosta på ett godstågslok som var 25-30% starkare än ett D-lok. Man kan ju invända att BJ kostade på både stora snälltågslok (H3s) och snabbtåg (GDG-Expressen) för den prestigefyllda snabba persontrafiken, men jag tror ändå att godstrafiken var basen i BJ:s ekonomi.

/Funderar
Leif
BoJ

Inlägg av BoJ »

Jag tror tvärt om. Trafiken mellan Oslo och Göteborg var livsavgörande för DJ och en mycket bra inkomstkälla för BJ.
När så dessa bandelar elektrifieras 1939 så finns inget vettigt alternativ.
Därav så valde man lok som säkert kunde gå i: DJ Dk 100 Km/h och BJ Ds 110 Km/h. O-loken hade Sth 80 Km/h.
Man jagade, att minska tiden Oslo Göteborg.
Det finns en ett förslag att tåget från Oslo till Göteborg skal ta upp passagerare i Bäckefors.
Detta förkastas med hänsyn till gångtiden.
Tiden var inte mogen för snabba boggilok. Inte häller för snabba ramverkslok. F loket som kommer först 1945 har Sth 100 Km/h.
Torbjörn Mårtensson

Inlägg av Torbjörn Mårtensson »

Enligt Sveriges Järnvägar 100 år kom första F-loket 1942 och loktypen hade sth 135 km/h.
BoJ

Inlägg av BoJ »

Torbjörn Mårtensson skrev: 06 apr 2025, 07:37 Enligt Sveriges Järnvägar 100 år kom första F-loket 1942 och loktypen hade sth 135 km/h.
Så är det ju. Sorry, SLM 1982 lurade mig. De tre provloken kommer 1942.
Skriv svar