Rivning av lokstall m.m i Hallsberg

K Lemming

Rivning av lokstall m.m i Hallsberg

Inlägg av K Lemming »

Det var ett tag sedan jag passerade Hallsberg så detta hade jag helt missat, så artikeln är inte dagsfärsk.

Förstår inte riktigt vad som menas i artikeln med den lilla "kuren" varifrån loken styrs. Är det ställverket som avses?

https://www.sydnarkenytt.se/hallsberg/a ... larna-rivs
Sven-Olof Johansson

Re: Rivning av lokstall m.m i Hallsberg

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Nu är det många år sedan jag hämtade eller lämnade lok i Hallsberg men om jag inte minns fel så var det i bottenvåningen på expeditions-/överliggningshuset ett rum eller en utbyggnad där stallförman hade sin expedition. Där fick man information om vilket lok man skulle ha och utanför vilket man också lämnade loket man kom med. I alla fall om man kom från rangerbangården med det.
Har inget minne av att någon av vändskivorna hade någon kur som skydd för personalen eller útrustningen som manövrerade vändskivorna.
Hur loken sedan skulle gå styrdes ju av lokledningen. Ställverket är det i alla fall inte som menas.
Bengt Löfgren

Inlägg av Bengt Löfgren »

Sannolikt är det som vanligt, missförstånd mellan den intervjuade och journalisten. Styra: Styra och ställa, bestämma.
OlleThåström

Re: Rivning av lokstall m.m i Hallsberg - och vattentorn?

Inlägg av OlleThåström »

Vad som avses med rivningen framgår av den bild som finns i tidningsartikeln.
hallsberg-rivning-2025-04-15.jpg
hallsberg-rivning-2025-04-15.jpg (123.7 KiB) Visad 864 gånger
Min fundering är om rivningen även kommer att omfatta vattentornet? Det är i och för sig i bedrövligt skick, men det har ett utseende som få torn har, d.v.s. det finns snart inga kvar. Nu är det bara att hoppas att Storviks torn kan bevaras.
hallsberg_1815.jpg
hallsberg_1815.jpg (273.87 KiB) Visad 864 gånger
Tittar man på kartan så är det ju 2 stora rundstall på platsen.
https://kartbild.com/?marker=59.065244, ... 10003/0x84
Godsgösta

Inlägg av Godsgösta »

Vattentornet kommer att rivas.
Skriv svar