Efterlysning: Ritningar D-lok stålkorg
-
Re: Efterlysning: Ritningar D-lok stålkorg
Observera att takvyn på ritningen i "järnvägar!" är vriden 180˚ i förhållande till sidovyn.
-
Jag gjorde samma reflektion. Enligt inlägg ovan stämmer inte taket helt. Denna ritning visar triss-isolatorer. Bilden på lok med raka isolatorer visar en något annorlunda dragning av högspänningen på taket.Kjell Edvardsson skrev: ↑24 maj 2025, 17:56 Observera att takvyn på ritningen i "järnvägar!" är vriden 180˚ i förhållande till sidovyn.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
Hej!
Jag får tacka för era ansträngningar. Tror att Anders Ö sammanfattade situationen åt oss.
Jag kommer att jaga vidare, jag har lite EBR- ritningar på gång.
Skulle någon själv vilja ha dessa kan ni väl höra av er till mig.
Tack
Svante W
Jag får tacka för era ansträngningar. Tror att Anders Ö sammanfattade situationen åt oss.
Jag kommer att jaga vidare, jag har lite EBR- ritningar på gång.
Skulle någon själv vilja ha dessa kan ni väl höra av er till mig.
Tack
Svante W
En komplikation är väll att dessa lok byggdes och byggdes om under lång tid.
Den som gräver sig ner i SJ-ritningsarkiv kommer att hitta ritningar och ändringsritningar för olika utföranden som gällde olika individer vid olika tidpunkter.
Bifogar en snöplogsritning (MBR 100218) till ellok litt D från 1947 men jag har ingen aning om vilka individer som hade snöplog enligt denna ritning.
Lägger också med EBR 30063 med detaljritningar som Frank nämner i ett tidigare inlägg men de skall tydligen vara för träkorgslok.
Tack till J Hallgren
/Olof
Den som gräver sig ner i SJ-ritningsarkiv kommer att hitta ritningar och ändringsritningar för olika utföranden som gällde olika individer vid olika tidpunkter.
Bifogar en snöplogsritning (MBR 100218) till ellok litt D från 1947 men jag har ingen aning om vilka individer som hade snöplog enligt denna ritning.
Lägger också med EBR 30063 med detaljritningar som Frank nämner i ett tidigare inlägg men de skall tydligen vara för träkorgslok.
Tack till J Hallgren
/Olof
- Bilagor
-
- Mbr 100218_9.jpg (210.3 KiB) Visad 500 gånger
-
- Ebr 30063.jpg (189.42 KiB) Visad 500 gånger
-
- Ebr 30064.jpg (191.89 KiB) Visad 500 gånger
-
- Ebr 30065.jpg (199.68 KiB) Visad 500 gånger
En Ebr ritning på standardplog D-lok
/Svante W
-
Jag satt och letade runt i de ritningnar jag har och kikade även i ritningsliggare för flera serier av D-loken. Jag trro Olof slog huvudet på spiken med dessa meningar:
Sannolikt finns det modifieringsritningar någonstans för ombyggnad till andra byglar och andra ändringar av taken, har inte hittat något sådant...
Även efter att ha letat igenom mina ritningar ganska grundligt så har jag hittat samma som Olof. Vi får sätta vårt hopp till den framtida artikeln i MJ-magasinet från Frank!
/Anders Ö
Ritningen som visar taket är ju för ledningsdragning och jag hittade inget annat än ritningar för "Trissolator" byglar.En komplikation är väll att dessa lok byggdes och byggdes om under lång tid.
Sannolikt finns det modifieringsritningar någonstans för ombyggnad till andra byglar och andra ändringar av taken, har inte hittat något sådant...
Även efter att ha letat igenom mina ritningar ganska grundligt så har jag hittat samma som Olof. Vi får sätta vårt hopp till den framtida artikeln i MJ-magasinet från Frank!

/Anders Ö
Hej!
Daterade foton kompletterar bilden, just med D-lok kan man följa utvecklingen utmärkt.
/S
Daterade foton kompletterar bilden, just med D-lok kan man följa utvecklingen utmärkt.
/S