Slå samman JHRF och MRO?

Granis
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Slå samman JHRF och MRO?

Inlägg av Granis »

Har du varit i Lysekil??? (Det har du säkert) Att från en anslutningspunkt med "vanlig trafik" (Munkedal) i storstadsnära omgivning kunna erbjuda en museitågsresa till ett "riktigt" utflyktsmål som Lysekil, vore inte det något att bara drömma om?
Ja. ”LyJ” är nog en av de banor som skulle ha bäst förutsättningar att bli en ny/ en till museibana. Med eller utan ellok. "I teorin" iallafall. Själva Lysekil ”speaks for itself”, attraktion längs banan… går väl att ordna. Eller banan -som WFJ gjorde: Ta med en kafevagn mm i tåget så har resenärerna nåt att göra när de åker över slätten. Som attraktion för sådana som befinner sig i Lysekil skulle det väl kunna ”bli nåt” med relativt begränsade resurser. Det kanske i så fall skulle räcka att oftast köra till en passande mellanstation och vända, som WFJ gjorde till Aska?

Anslutning till övrigt järnvägsnät är väl alltid bra och trevligt, men ska man se det ”strikt resandemässigt” sa man när jag var i Lysekil med ArbetSam i våras att den nya färjeförbindelsen över fjorden med tillhörande bussförbindelser gjort det i princip omöjligt att få tillräckligt med resande till tåg, vare sig dessa skulle gå direkt från Göteborg eller med byte i Munkedal. Man har ju försökt med sådana upplägg även ”i modern tid”, men restiden blir alltid för lång.

Skulle ett museitåg öka den lusten, vare sig med el eller (och?) ånglok? Kanske. Men tillräckligt mycket och tillräckligt ofta för att betala för hela kalaset, även om det skulle kunna skötas till 100 % med ideell arbetskraft? Tvivlar på det.

Men visst, just detta med intresset att behålla banan av ”beredskapsskäl” kanske skulle kunna bidra till detta? D v s Trafikverket får medel att såväl rusta upp banan som återmontera kontaktledningen, och medel ordnas via ”antikvariska kanaler” till upprustning (och inköp?) av annan infrastruktur som stationshus, anläggande av fordonshallar mm. Detta trots (eller tack vare!?) att ingen i varje fall regelbunden kommersiell trafik skulle ske på banan ”under normala förhållanden”, som på Grycksbobanan idag, typ. Så skulle någon (nybildad?) förening kunna driva den som en ”ren museibana” med egen ideell personal. I varje fall om man har anslutning i Smedberg och inte kör på TrV spår in till Munkedal. Men hur troligt är allt detta? Trevligt vore det i varje fall! :-)


/ L G
Micke Carlsson
Inlägg: 104
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Slå samman JHRF och MRO?

Inlägg av Micke Carlsson »

Granis skrev: 11 jul 2025, 14:49
Skulle ett museitåg öka den lusten, vare sig med el eller (och?) ånglok? Kanske. Men tillräckligt mycket och tillräckligt ofta för att betala för hela kalaset, även om det skulle kunna skötas till 100 % med ideell arbetskraft? Tvivlar på det.




/ L G
Om ULJ kan få resande till Thuns (eller över huvud taget), så kan man nog få det till Lysekil! Att banans resandeunderlag inte är tillräckligt för daglig kollektivtrafik är något fullständigt annat. Mellanstation/attraktion behövs ju heller inte när resan går från "väl tillgänglig kollektivtrafikanslutningspunkt" till ett resmål värt namnet. Men visst, en varmkorv i Brastad är ju inte fy skam. *Dessutom* har man en kategori besökare, som du säger, som har tagit sig till Lysekil för egen maskin och kanske är nöjda med en kortare sväng.
Skriv svar