Johan Vinberg skrev: ↑13 jul 2025, 19:11
Om museijärnväg i Lysekil eller ej har jag inga direkta åsikter. Men jag upprepar att ska man etablera sig på relitivt kort sikt (dvs efter de två-tre första årens nyhetsboom och nyfikna besökare som testar med en åktur) så är inte ett historiskt tågsätt draget av ellok eller ånglok med vackra Lysekil och bohusländsk skärgård vid ändstationen (eller vad den nu ska kallas) ett tillräckligt koncept för en långsiktig tillströmning av resenärer.
Mer måste till som mat och toaletter. Järnvägsentusisaten som är med och startar en museibana invänder nog inte mot denna tanke, men anser också att "det har inte jag tid med att lösa - jag måste se till att fordonen är driftdugliga". Rentav kanske denne hyser en inre förhoppning att själva resandet i sig kommer vara så lockande att besökaren inte kommer "bry sig" om sådana trivialiteter var man ska kunna kissa i anslutning till museitåget och få i sig en smörgås eller varmkorv före,efter eler under resan.
Det är därför jag tjatar om att kraven från turistnäringens kärnbesökare är höga idag, betydligt högre än på 1970- och 80-talen. Det måste till ett koncepttänkande från museitågsentusisaterna.
Rörande luciatågen - jo jag känner till dem och såg i flera år Vincents affischer hemma i Stockholnms västerort om NJMs arrangeman med detta namn. Nu frågar jag utan att vara provokativ eller ironisk utan av nyfikenhet: La man ner samma energi och koncepettänkande som gotlänningarna (som drog igång tomtetågen en gång i tiden på 1970-talet?) där Tomtemor och tomtefar som delade ut godis till besökarnas barn, bjöd på kaffe och lussekatter, mm. Exempelvus att man hade ett sjungande luciatåg som gick i genom personvagnarna eller på plattformen när man steg av? Dvs bjöd på ett koncept för besökarna eller var det bara ett projektnamn?
Du ger många bra och intressanta exempel och tankeväckande kommentarer Micke!

Naturligtvis finns ingen standardmall för hur en museibana ska drivas och få ut maximalt med besökare och biljettintäkter till vintersäsongens alla jobb på bana, verkstad och stationsmiljöer. Alla har olika förutsättningar. Det gläder mig då att de mindre banorna som i Böda, Lakvik och hälsingländska Landa har genomtänkta besökskoncept för sina resenärer som stärker intrycken vid sidan av själva resan.
Jag driver ju inte kampanj för att göra just Lysekilsbanan till museibana utan använder den som exempel på att det finns goda förutsättningar och tänkbara möjligheter att skapa nya museibanor än idag, med tänkbart fördelaktigare lägen än de förekommande museibanorna som etablerats på de järnvägar som dukade under på 70-talet eller tidigare. Ja, man måste bygga upp toaletter och allt annat som redan existerande museibanor har ägnat decennier åt, och som man kommer att få ägna decennier åt på en ny bana för att få på plats.
Mig veterligen så var nog SÅS först ut med Luciatåg på Slakthusbanan redan på mitten 70-talet, men jag har inte koll på vad Gotland hade för sig samtidigt, så låt oss kalla det jämnt skägg. NJM plockade sedan upp den fallna manteln (i Stockholmsområdet) en tid. Du skulle aldrig glömma vår tomte om du hade sett honom, det kan jag intyga. Jodå det var ett komplett koncept med glögg och pepparkakor serverad från ambulerande "boy-vagn" osv. Ingen sång dock, vad jag kan dra mig till minnes. Det största problemet var i regel att det drog alldeles för mycket folk så ambulerande försäljning inte hade en chans att komma fram i tåget. Likheten med rusningstrafik på pendeln var överväldigande vilket är ett problem i sig, om än inte för intäkterna. "Momentan museitrafik" (på trafikverksnätet) har en egenskap att attrahera gycklare, musikanter och andra personer som sticker ut som på eget initiativ söker sig till tåget och tar det i anspråk för sina egna föreställningar. Ibland uppstår symbios och då är det bara trevligt. Ibland blir det rent bisarra händelser och det är i alla fall minnesvärt, och därför trevligt så länge det håller sig på mattan.
Om affischeringen du såg, hela stan var nedlusad med dessa inför våra körningar, 500-1000 ex eller fler av dessa affischer sattes upp inför varje körning. Ett oerhört jobb nedlagt av Vincent och Jonas Sjöberg varje gång. Och det funkade, det drog fulla tåg och ibland mer än så. Vid någon påskkörning uppskattade vi antalet resenärer som inte fick plats på tåget till närmare 2500... (Liljeholmen och Älvsjö ihop) Lärdom: Förbokningssystem är bra. Så gick det till innan internet.
Låt oss konstatera att både SÅS och GHJ fann på råd hur de kan utveckla besökarupplevelsen nu när resvägen var så relativt kort att den i sig inte bedömdes vara "imponerande nog" eller händelserik nog för att dra till sig publik på egen hand. Det finns en väldig massa saker man kan göra i den vägen. Museibanor har mer de kan göra för att utveckla den här "happening-trafiken". NJM har t ex medverkat till att binda en turistchef vid en totempåle samtidigt som vi helt utanför programmet startade en präriebrand. En av de mest minnesvärda och känslomässiga arrangemangen jag kan dra mig till minnes. NJM satsning på påsktrafik var en enorm hit, ingen annan storhelg drar så mycket folk som påsken men så få har ännu insett detta.
SÅS var faktiskt ganska kreativa på sin tid vad gäller "teaterkonceptet". Förvandlingen av spolkajen för kylvagnar på Slakthusområdet till stationsplattform för en dag var långt driven med små medel och involverade ibland även en get som bodde i en G-finka fylld med hö som attraktion. Folkligt, festligt, varmkorv, märkligt, lite bonnigt på flera sätt men framförallt trevligt och annorlunda, det krävdes inte mycket men gav desto mer av "cirkusattraktion" som faktiskt drog publik utan att för den skull trampa allt för snett vad gäller "museibaneautenticitet". High Chaparrall på svenska? Ja kanske det. Hembygdsgård, alltså.