Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Siffermärkningen sitter kvar på hytten men är svår att se på bilden, hette den Z49 113, eller kanske 118? Vad hände med den sedan? Vem köpte den (för fortsatt bruk) och när blev den skrotad?
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Lokomotorn är fd SJ Z49 113
Historik
Lev--1942 litt Zs, 1942--1952 litt Z5, 1952--1956 litt Z4.
Såld år 1975 till Gustafssons svets & smide,
Nynäsgård (AGESSA)(40.000 kr).
Vidaresåld år 1987 till Erland Östlund Smide AB, Köping.
Vidaresåld år 1987 till AB Svenska karbonatprodukter, Köping.
Senare överlämnad till Carbital AB (senare ECC International
Europe), Köping.Ommålad 200? i gul design/svart rand/blått
underrede.
Vidaresåld (hela företaget) år 2000 till Imerys Mineral AB,
Köping.
Vidaresåld 2008-09-14 till NBVJ.
Vidaresåld 2009 till Magnus Danielsson, privatperson,
Silverdalen.
Historik
Lev--1942 litt Zs, 1942--1952 litt Z5, 1952--1956 litt Z4.
Såld år 1975 till Gustafssons svets & smide,
Nynäsgård (AGESSA)(40.000 kr).
Vidaresåld år 1987 till Erland Östlund Smide AB, Köping.
Vidaresåld år 1987 till AB Svenska karbonatprodukter, Köping.
Senare överlämnad till Carbital AB (senare ECC International
Europe), Köping.Ommålad 200? i gul design/svart rand/blått
underrede.
Vidaresåld (hela företaget) år 2000 till Imerys Mineral AB,
Köping.
Vidaresåld 2008-09-14 till NBVJ.
Vidaresåld 2009 till Magnus Danielsson, privatperson,
Silverdalen.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
-
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Har den alltjämt sin mekaniska växellåda eller har den på gamla dar fått hydraulväxel?
Motorn var nog Scania B801 från början men någon gång på 1950-talet(?) en D812.
Motorn var nog Scania B801 från början men någon gång på 1950-talet(?) en D812.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Fortfarande mekanisk med fotkoppling så länge den var i Nynäshamn i alla fall.
-
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Det var nog den som Anders Ö beskrev som litet svårkörd då kopplingen var hård.
Z49 75 som är i Ngd hade bensinmotor (Wisconsin) och mek transmission men fick dieselmotor och Atlas hydraulväxel senare.
Z49 75 som är i Ngd hade bensinmotor (Wisconsin) och mek transmission men fick dieselmotor och Atlas hydraulväxel senare.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Den var mycket hård. Jag provkörde den vid något tillfälle, jag var en ca 18-årig liten räka på några och 70 kilo. Att hålla ner kopplingen och samtidigt hålla uppsikt på signalgivaren var krävande, kopplingen ville lyfta mig och kasta ut mig genom sidofönstret så jag måste hålla mig fast i förarbordet. Alltså bokstavligen. AGESSA ville sälja den till NJM och vi ville kanske också ha den men de ville ha för mycket betalt, 20.000 om jag minns rätt (vilket inte är säkert) så det gick inte.
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:38
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Var denna lokomotor utrustad för gengas vid leverans 1942 eller hade SJ tillgång till bensin (eller kanske någon annan form av flytande bränsle för förgasarmotorer) för lokomotortjänsten då?
Re: Z49 i Nynäshamn, vad hände sedan?
Svar ja. "Bör omändras till flytande bränsle" (Drifttjänstbyrån 2275/1945)
-
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 27 nov 2024, 08:33