Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Magnus_H
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jun 2024, 18:59

Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Inlägg av Magnus_H »

När användes X16/X17 sista gången i ordinarie trafik?
I Gävle fanns X16 960 & 961 våren 1987 (enligt Motorvagnen 1-87), var det Gä-Ljusdal de användes på slutet?
Micke Carlsson
Inlägg: 141
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Inlägg av Micke Carlsson »

Ockelbo84.jpg
Ockelbo84.jpg (131.77 KiB) Visad 1213 gånger
Ja, det var väl sista stället man kunde åka med dessa vagnar. Bild från Ockelbo cirka 1985. Tror inte vagnen gick så långt som till Ljusdal, men kan ha fel. Vid fototillfället så vill jag minnas att den vände i Ockelbo, tillbaka till Gävle. Någon gång gick den till Bollnäs i alla fall.
Ola Almquist
Inlägg: 126
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Inlägg av Ola Almquist »

Tidtabellsskiftet 1987 enligt Motorvagnsåret 1987. Anledningen var att man inte ville kosta på dem en ATC-utrustning. TGOJ som använde motsvarande fordon i SLT-trafiken upphörde med detta den 1 juli.
Det finns en bild på X17 979 i rst 3238 Gävle–Ljusdal den 28 april.
Det står också att triangelturen Gävle–Ockelbo–Storvik–Gävle, som kördes med X16/X17, varade bara en tidtabellsperiod och upphörde i maj.
Stefan J
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 dec 2023, 08:07

Re: Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Inlägg av Stefan J »

Magnus_H
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jun 2024, 18:59

Re: Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Inlägg av Magnus_H »

I SLM 1988 finns TGOJ X16/X17 959, 974, 976 upptagna, men de användes alltså inte efter 870701? Var tanken att dessa ev. skulle utrustas med ATC? och användas som reserv till X20-22, men det blev inte av?
Micke Carlsson
Inlägg: 141
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Sista X16/X17 i ordinarie trafik?

Inlägg av Micke Carlsson »

Magnus_H skrev: 03 aug 2025, 00:43 I SLM 1988 finns TGOJ X16/X17 959, 974, 976 upptagna, men de användes alltså inte efter 870701? Var tanken att dessa ev. skulle utrustas med ATC? och användas som reserv till X20-22, men det blev inte av?
Svårt att tro att det fanns en tänkt framtid efter 1987. Vagnarna som gick från Gävle var mycket slitna, föraren vågade inte gå högre än körläge 3 berättade han p g a vibrationer i kardan osv. Mitt intryck var att de kördes slut på med målet att slopa dem helt 1987.
Skriv svar