Blandat tåg i Sverige?

Gunnar Ekeving

Re: Blandat tåg i Sverige?

Inlägg av Gunnar Ekeving »

Conny Sernfalk skrev: 22 aug 2025, 19:40 Hade det blandade tåget Skövde - Karlsborg biljett visering?
ja, det fanns en uniformerad konduktör, som antagligen främst hade till uppgift att hålla på med styckegodset, men som också viserade biljetter och upplyste om att det skulle bli ett långt uppehåll i Tibro. Det fanns ett antal resenärer på tåget, men de flesta steg nog av vid hållplatserna närmast efter Karlsborg. Växling och styckegodshantering i Tibro gick ganska snabbt, så personalen kunde sedan lägga sig i gräset denna soliga sommardag.
johanmmolin

Inlägg av johanmmolin »

Tack alla som bidragit till tråden, och därmed indirekt till svar på min fråga!

Tilläggas kan väl för min del att Mjölby-Hästholmen hade att blandat tågpar, ursprungligen dagligen, från 1920-talet vardagar, och med lite olika avgångstider beroende på veckodag, fram till 1936 när man fick sin första moderna rälsbuss respektive lokomotor.
Därefter omnämner tjänstetidtabellerna endast persontåg (med rälsbuss) och godståg (med lokomotor). I de ordinarie tjänstetidtabellerna finns inga lokdragna personförande tåg längre.

Inom parentes sagt så har jag inte lyckats gräva fram ett enda fotografi på lokomotorn i tjänst. Men det är en helt annan fråga.
Peter Lidskog

Inlägg av Peter Lidskog »

Conny Sernfalk skrev: 22 aug 2025, 19:40 Tack Gunnar för förklaringarna av regelverk och skillnader mellan tågslagen.
Tillägg: Tack Ola för länk till tidigare forum. Framkommer där bl.a att blandat tåg togs formellt bort som begrepp redan 1965.

Att det fanns en personvagn i många lokalgodståg torde generellt inte falla inom ramen för blandat tåg.
Blandade tåg med upplåtelse för allmänhet bör iaf. (?) haft möjlighet till biljettköp, biljettvisering, på och avstigning vid plattform samt varit planlagt. Annonseringen var enligt Gunnar ibland endast lokalt. Hade det blandade tåget Skövde - Karlsborg biljett visering?
Det torde varit vanligt med en personvagn i (lokal) godstågen som i princip endast var upplåten för personal / växlingspersonal.
När jag 1969 skrev till distriktet med förfrågan att medfölja personvagnen som gick i lokalgodstågen Växjö - Braås och Växjö-Tingsryd fick jag överhuvudtaget inget svar. På plats i Växjö gick jag upp till Distriktschefen som sa blankt nej. Däremot utfärdade han ett skriftligt tillstånd att beträda bangård och spårområdet i Växjö. Detta tillstånd fick jag nytta av dagen efter för att beträda spårområdet varifrån lokalgodståget till Braås utgick ifrån. Vissa frågor (nu som då) ska man efter eget omdöme inte ställa.
I personvagnen BFp 278 fanns endast växlingspersonal som skulle tjänstgöra i Braås och Kvarnagården. I Rottne gick lokföraren till personvagnen och frågade om jag istället ville åka på loket, vilket jag inte tackade nej till.
Lokalgodstågen runt Jönköping hade också in på 1970 talet en BF4 vagn inkopplad. Oklart om det var blandade tåg eller endast personalvagn.
Det motsatta tågslaget med persontåg och tillkopplade godsvagnar förekom t.ex. fram till sent 1980 tal regelbundet på nattåget till Långsele (via kusten). Det var containervagnar som om jag minns rätt tillkopplades i Sundsvall.

VåHJ Miljö Rottne - Braås 1970 foto Conny Sernfalk bearb.jpg
308 Z4t 1970 Växjö foto2 Conny Sernfalk.jpg
308 Z4t 1970 Växjö foto3 Conny Sernfalk.jpg
Dom få gånger jag åkte Karlsborg-Tibro med detta tåg var det medföljande konduktör och biljettvisering.

Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
HenrikR

Inlägg av HenrikR »

Conny Sernfalk skrev: 22 aug 2025, 19:40 Tack Gunnar för förklaringarna av regelverk och skillnader mellan tågslagen.
Tillägg: Tack Ola för länk till tidigare forum. Framkommer där bl.a att blandat tåg togs formellt bort som begrepp redan 1965.

Att det fanns en personvagn i många lokalgodståg torde generellt inte falla inom ramen för blandat tåg.
Blandade tåg med upplåtelse för allmänhet bör iaf. (?) haft möjlighet till biljettköp, biljettvisering, på och avstigning vid plattform samt varit planlagt. Annonseringen var enligt Gunnar ibland endast lokalt. Hade det blandade tåget Skövde - Karlsborg biljett visering?
Det torde varit vanligt med en personvagn i (lokal) godstågen som i princip endast var upplåten för personal / växlingspersonal.
När jag 1969 skrev till distriktet med förfrågan att medfölja personvagnen som gick i lokalgodstågen Växjö - Braås och Växjö-Tingsryd fick jag överhuvudtaget inget svar. På plats i Växjö gick jag upp till Distriktschefen som sa blankt nej. Däremot utfärdade han ett skriftligt tillstånd att beträda bangård och spårområdet i Växjö. Detta tillstånd fick jag nytta av dagen efter för att beträda spårområdet varifrån lokalgodståget till Braås utgick ifrån. Vissa frågor (nu som då) ska man efter eget omdöme inte ställa.
I personvagnen BFp 278 fanns endast växlingspersonal som skulle tjänstgöra i Braås och Kvarnagården. I Rottne gick lokföraren till personvagnen och frågade om jag istället ville åka på loket, vilket jag inte tackade nej till.
Lokalgodstågen runt Jönköping hade också in på 1970 talet en BF4 vagn inkopplad. Oklart om det var blandade tåg eller endast personalvagn.
Det motsatta tågslaget med persontåg och tillkopplade godsvagnar förekom t.ex. fram till sent 1980 tal regelbundet på nattåget till Långsele (via kusten). Det var containervagnar som om jag minns rätt tillkopplades i Sundsvall.

VåHJ Miljö Rottne - Braås 1970 foto Conny Sernfalk bearb.jpg
308 Z4t 1970 Växjö foto2 Conny Sernfalk.jpg
308 Z4t 1970 Växjö foto3 Conny Sernfalk.jpg
Hej, BF4-vagnarna i Jönköping torde vara de fd BF2/BF4 som i egenskap av tjänstevagnar (väl?) gick i östra änden av växlingsdragen till Huskvarnaverken, tidigare även Västerbrunn. Man backade alltså och vxl-ps höll till i vagnen, som hade lykta, tyfon och möjlighet att bromsas./HP
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

HenrikR skrev: 23 aug 2025, 20:27 Hej, BF4-vagnarna i Jönköping torde vara de fd BF2/BF4 som i egenskap av tjänstevagnar (väl?) gick i östra änden av växlingsdragen till Huskvarnaverken, tidigare även Västerbrunn. Man backade alltså och vxl-ps höll till i vagnen, som hade lykta, tyfon och möjlighet att bromsas./HP
CF4 1706 1968 Jönköping  056.jpg
CF4 1706 1968 Jönköping 056.jpg (263 KiB) Visad 322 gånger
Här är en sådan backning i Jönköping 1968. Vagnen BF4 1706 finns i dag i Kristianstad.
Skriv svar