TändkuleMotor vid SJ

Tore Blom
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Tore Blom »

BildS.J.BYCF. Litt MOF Nr 23
Så står det på skylten, och detta är andra motorn vi har med SJ inventarie nr på.
Vore kul att få veta vad allt står för och vad till /och var den verkat i det sammanhanget.
Bilagor
240381561_1132684053922735_5722300862504419385_n.jpg
240381561_1132684053922735_5722300862504419385_n.jpg (63.78 KiB) Visad 782 gånger
20250904_142747.jpg
20250904_142747.jpg (370.96 KiB) Visad 782 gånger
Senast redigerad av Tore Blom den 04 sep 2025, 23:13, redigerad totalt 2 gång.
Peter Lidskog
Inlägg: 58
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Peter Lidskog »

För att bifoga bild;

Se till att du har Fullständig Redigerare uppe.
Klicka på fliken "Bilagor" under textfönstret.
Klicka "Lägg till filer" och navigera till bildfilen som ska läggas till, eller ännu enklare, drag och släpp en fil i textfönstret.
Klicka "Placera inom inlägget"
Klart
Se exempel

Screenshot 2025-09-04 at 5.38.47 PM.png
Screenshot 2025-09-04 at 5.38.47 PM.png (123.44 KiB) Visad 893 gånger
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Micke Carlsson
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Micke Carlsson »

BYCF betyder Byggcentralförrådet, ett slags centrallager för maskiner och utrustning, främst för "entreprenader" alltså spårbyggnation, banvallsbankar osv. Distrikten kunde rekvirera de maskiner de behövde i sina projekt från detta centralförråd. Här fanns allt från ånglok och tippvagnar för decauvillespår , grusvagnar för att fylla grus i spåret, ned till huggmejslar och spadar.

Litt MOF är mer svårtytt, "Litt" eller littera är ju järnvägens namn för "typbeteckning" så detta är en motor av typ MOF kan man anta, i något kryptiskt namngivningsregister som antagligen bara BYCF själva förstod. 23 är ett rent inventarienummer, detta är motor 23 av typen MOF.

Kan den ha använts t ex för att driva en mindre stenkross ute i "fält" kanske? Det var nog upp till den som rekvirerade motorn att ha en idé om vad den skulle vara till. Byggcentralförrådet hade ALLT man kunde behöva.

BYCF är typiskt 30-40-tal, med tiden ändras i organisationen och framåt 50-60-talet finns istället Mfd, Maskinförrådet, som har lite andra slags saker och kanske inte lika komplett. Här finner man många av de så kallade "tjänstevagnarna", som gamla personvagnar ombyggda till logementsvagnar för arbetare vid olika bygg- och underhållsprojekt till exempel.

Framåt 70-talet ebbar även denna centraliserade resurshållning ut och utrustningen tillhör i regel distrikten i fortsättningen.


I grova drag. Någon här kan säkert tillföra mer information om detta.
Anders Sandgren
Inlägg: 347
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Anders Sandgren »

Vilken tillverkare/modell är det?
Dylika motorer kunde ju driva t.ex sågverk, pumpar och kanske även stenkrossar.
Kompressorer fanns också men de brukade vara integrerade. En mobil dylik med Avancemotor och Atlas kompressor finns på Gålö. En mer stationär med både motor och kompressor från Atlas står på Marcusplatsrn i Sickla.
Peter Lidskog
Inlägg: 58
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Peter Lidskog »

Micke Carlsson skrev: 05 sep 2025, 11:14 BYCF betyder Byggcentralförrådet, ett slags centrallager för maskiner och utrustning, främst för "entreprenader" alltså spårbyggnation, banvallsbankar osv. Distrikten kunde rekvirera de maskiner de behövde i sina projekt från detta centralförråd. Här fanns allt från ånglok och tippvagnar för decauvillespår , grusvagnar för att fylla grus i spåret, ned till huggmejslar och spadar.

Litt MOF är mer svårtytt, "Litt" eller littera är ju järnvägens namn för "typbeteckning" så detta är en motor av typ MOF kan man anta, i något kryptiskt namngivningsregister som antagligen bara BYCF själva förstod. 23 är ett rent inventarienummer, detta är motor 23 av typen MOF.

Kan den ha använts t ex för att driva en mindre stenkross ute i "fält" kanske? Det var nog upp till den som rekvirerade motorn att ha en idé om vad den skulle vara till. Byggcentralförrådet hade ALLT man kunde behöva.

BYCF är typiskt 30-40-tal, med tiden ändras i organisationen och framåt 50-60-talet finns istället Mfd, Maskinförrådet, som har lite andra slags saker och kanske inte lika komplett. Här finner man många av de så kallade "tjänstevagnarna", som gamla personvagnar ombyggda till logementsvagnar för arbetare vid olika bygg- och underhållsprojekt till exempel.

Framåt 70-talet ebbar även denna centraliserade resurshållning ut och utrustningen tillhör i regel distrikten i fortsättningen.


I grova drag. Någon här kan säkert tillföra mer information om detta.
Byggnadscentralförrådet verkat i alla fall ha funnits 1918-1937, deras arkiv finns på riksarkivet. Efter 1937 hänvisas till Förrådsbyråns byggnadscentralförråd. Här finns arkiv 1938-1960. Efter 1960 hänvisas till Drifttjänstbyrån - Maskinförrådet. Här har tydligen funnits arkiv från 1961-62, men allt är utgallrat.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Tore Blom
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Tore Blom »

Jag tackar för svar, och kan nämna att motorn är en 4 hkr Munktells, sannolikt vad som senare angavs som typ E, tillverkad 1910-15. Vad motorer användes till menade jag kanske inte generellt då utan, snarare vad denna använts till. Om den tex var noterad för ett visst arbete eller position någonstans. Men om den var en inventarie å en av SJ hållen maskinstation så förstår jag att mer preciserat svar än så inte går att få. Får söka lev datum och köpare hos Munktellmuseet. Igen Tack
Tore Blom
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Tore Blom »

Den andra motorn skyltad likadant är med inventarie nr 14 lev 1912, till SJ statsbanan. Så detta med centralförrådet verkar ha funnits redan då.
Micke Carlsson
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Micke Carlsson »

Det kan organisatoriskt sett gå så långt tillbaka till 1856, då "Statens Järnvägsbyggnad" SJB ägde lok och utrustning för statsbanebyggandet. Med tiden kom denna organisation att ingå i SJ, och försvinna som separat organisation. När? Svaret bör finna i någon av minnesskrifterna, de fyra tjocka banden 1856-1906 vet säkert besked om detta.
Anders Sandgren
Inlägg: 347
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Anders Sandgren »

De normalspåriga ångloken vid SJB överförs till SJ 1896.
Impregneringsagregaten inregistrerades ursprungligen i godsvagnsserien med litt Q5 men överförs till BYCF nummerserie 1911. Kan det vara då som BYCF inrättas?
Ola Almquist
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Ola Almquist »

Se dessa dagstidningar.

BYCF:s rullande materiel är medtagen i str 77 från och med 1912. I 1961 års utgåva av str 420 tillhör den Maskinförrådet.
Senast redigerad av Ola Almquist den 06 sep 2025, 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar