"Tändföljd" på ånglok

Bengt Löfgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:21

"Tändföljd" på ånglok

Inlägg av Bengt Löfgren »

En lite udda fråga har kommit upp i vårt grann-forum Postvagnen.

Jag står på höger sida av ett stillastående tvåcylindrigt ånglok med utvändiga cylindrar och betraktar tapparna på drivhjulen. Vi antar att de är uppåt. Jag går sedan över på vänster sida. Är det då vanligast att tapparna är framåt eller bakåt?
Dag Bonnedal
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 mar 2024, 10:31

Re: "Tändföljd" på ånglok

Inlägg av Dag Bonnedal »

Inte udda alls.
Normalt så gäller regeln: "Höger vev leder", alltså brukar högra veven gå ett kvarts varv före i färdriktningen.
Och byter man körriktning så vänder man även näsan åt andra hållet, alltså gäller samma regel även då!
Alltså pekar vänstersidans vevar bakåt i ditt exempel.
Men vänsterkvartade lok förekommer.

För många år sedan gick blindaxeln på ÖSlJ diesellok Aspa tvärt av ((i låg/ingen hastighet, inga följdskador). Trasig axel med tillhörande ritning skickades till SJ hvst i Örebro. Med påskrift i rött på ritningen: "OBS vänsterkvartad!" Vad kom tillbaka, jo en högerkvartad axel! Gör om, gör rätt.
Skriv svar