Jag är tveksam om de motorvagnar som fanns innan elektrifieringen var tillräckligt många och starka motorvagnar för att helt ersätta ångloken. Dessa motorvagnar fanns vid SRJ:Anders Sandgren skrev: ↑12 jun 2025, 11:04 När upphörde de ångloksdragna tågen på Österskärsbanan? SRJ hade väl en del motorvagnar på 30-talet som nog tog över innan eldriften tog över.
101 DWK 1924
102 NoHAB 1935 (2 axlig)
103 NoHAB/Austro-Daimler 1935
104 NoHAB 1938
105 Motala 1938
1106-07 NoHAB 1940
1108-09 HC 1944 (rälsbussar)
3110-12 ASJL 1957
Av dessa levererades 104 och 105 samtidigt som elmotorvagnarna 121-128 ("rävarna") och var säkert avsedda för trafiken norr om Rimbo. 103 användes för snabbtåg Stockholm - Hallstavik (när den fungerade). Den tvåaxliga 102 användes vad jag förstår runt Uppsala.
Återstår 101 som hade 66 sittplatser och kunde dra en vagn med lika många till. "Vagnen användes flitigt fram till andra världskriget i lokaltrafiken, trots höga underhållskostnader." enligt Roslagsbanan 100 år (SLJ 1985). Tyvärr står det inte på vilka linjer men det är väl troligt att den (bl a) användes till Österskär, men nog måste det behövts ånglok också.
/funderar
Leif