Ånglok tillverkade i Helsingborg
-
Anders Sandgren
Re: Ånglok tillverkade i Helsingborg
Det kan det vara, jag trodde det var central vattenpåfyllning men det kan givetvis vara en sandbox.
-
Bengt Nylén
Lägger ut 3 bilder till Ola. Han kommenterar själv strax.

-
Ola Ahlström
Fick hjälp med att lägga ut några nytagna bilder på Jörgen Wetterskogs lok. Är benägen att hålla med om att det kan vara det Helsingborgsbyggda loket DHJ 4 / BLJ 11, vände därför på ramsidorna när jag tog bilden. Hittar inte SJK boken i min bokhylla men den finns där någonstans men med bilder av DHJ/BLJ loket är jag nu övertygad om att det är det loket som är förebilden för Jörgen, såvida inte Helsingborgs Mekaniska verkstad byggt systerlok.
Var initialt tveksam till DHJ 4 men noterar nu att även det är ett Helsingsborgsbygge och har samma typ av cylindrar som "Ölandsloken" och de två 802 mm loken, är detta en typisk Helsingborgslösning?
Återstår bara frågan om hur Jörgen kommit fram till namnat Andromeda?
Ola Ahlström
Malmö
Var initialt tveksam till DHJ 4 men noterar nu att även det är ett Helsingsborgsbygge och har samma typ av cylindrar som "Ölandsloken" och de två 802 mm loken, är detta en typisk Helsingborgslösning?
Återstår bara frågan om hur Jörgen kommit fram till namnat Andromeda?
Ola Ahlström
Malmö
-
Ulf Smedbo
Är det inte bara att flytta om bokstäverna för att det skall bli Dannemora? Han har kanske velat skämta lite.
-
Hans Larsson
Instämmer med Ulf Smedbo
Det saknas ett n och det finns ett d för mycket, men det känns som ett försök till ett anagram.
Modellen stämmer för bra med DHJ4 för att det skall vara en tillfällighet.
Det saknas ett n och det finns ett d för mycket, men det känns som ett försök till ett anagram.
Modellen stämmer för bra med DHJ4 för att det skall vara en tillfällighet.