Sparren – banvaktens dressingarage

Peter Bolin

Sparren – banvaktens dressingarage

Inlägg av Peter Bolin »

I söndags vandrade jag på banvallen från Rö till Kårsta, vilket jag har gjort flera gånger tidigare. En byggnad som finns kvar är banvaktens dressingarage vid Sparren. Banvaktsstugan ska ha rivits 1970, så den fick jag aldrig se eftersom jag åkte till Rimbo första gången 1973. Hållplatsen Sparren drogs in redan 1922, troligen för att den i första hand tillkom med tanke på att en av Rimbobanans initiativtagare, Gustaf Silfverstolpe (1815–1895), residerade på närbelägna Näs gård.

Om jag har fattat saken rätt är det Rö hembygdsförening som i många år har underhållit dressingaraget. Jag visar här tre bilder som visar hur dressingaraget har sett ut under den senaste dryga 20-årsperioden.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

Bild
Februari 2004. Vid den här tiden fanns det en del artiklar och texter om Rimbobanan uppsatta. Tidigare fanns det även ett anslag med en lakonisk uppmaning: ”Vänta gärna på tåget. Du kan få vänta ett bra tag, men håll ut: Det kommer.” Det anslaget fanns inte kvar 2004.

Bild
Juli 2016. Dressingaraget var nu i sämre skick. En karta fanns kvar, hämtad ur boken Roslagsbanan – resa genom ett sekel (1980).

Bild
Oktober 2025. Dressingaraget står fortfarande kvar, nu försett med en namnskylt som inte fanns 2016. Den f.d. plattformen mittemot försågs med bänkar 2017 som Rö hembygdsförening fick ett bidrag till.

En vandring på banvallen från Rö till Kårsta kan rekommenderas. Sträckan är ca 8 km och relativt lättvandrad.

Hälsningar
Peter Bolin