VGJ Pellerinvagn, märkning?

Ola Ahlström

VGJ Pellerinvagn, märkning?

Inlägg av Ola Ahlström »

I många år var jag övertygad om att Pellerinvagnarna hos VGJ hade svart märkning på en vit korg men häromdagen noterade jag en artikel i Järnvägsnytt mr 1 1976, föreningstidskrift för Anten-Gräfnäs Järnväg, om att märkningen var; "Vit korg med brun text". Detta kullkastar det jag läst tidigare. Kan uppgiften verifieras?

OLa Ahlström
Malmö
Anders Jansson

Re: VGJ Pellerinvagn, märkning?

Inlägg av Anders Jansson »

Nu är jag ute på svag is då detta handlar om saker som hände för snart 60 år sedan. Min minnesbild säger dock att några av AGJs pionjärer besökte margarinfabriken intill Olskrokens station (verksamheten där upphörde 1968). Färgsättningen skall ha baserats på vad som då framkom även om det givetvis måste reserveras för korrektheten då förebilden låg ytterligare 60 år bakåt i tiden.
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Skall jag tolka ditt svar som att det inte är omöjligt med brun text? Alltså att "replikan" och dekaler till modeller från Rimbo Grande har felaktig färg.

Ola Ahlström
Malmö
Anders Jansson

Inlägg av Anders Jansson »

Om du med "replikan" avser VGJ 1084 så är det många år sedan jag såg den. Då var dock texten på dörrarna enligt min bestämda minnesbild utförd med mörkbrun färg. Närmast att jämföra med SJ kulör U.
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Pellerin 238.jpg
Pellerin 238.jpg (257.79 KiB) Visad 770 gånger
Här är min bild av vagnen vagnen 1972.
Nog ser det mörkbrunt ut, tycker jag.
PeO

Inlägg av PeO »

31:ans tender till höger i bild?
Skriv svar