Var (och hur) lastades Mjölkcentralens tankvagnar?

Jan Frelin

Var (och hur) lastades Mjölkcentralens tankvagnar?

Inlägg av Jan Frelin »

Mjölkcentralens flotta av tankvagnar är ju välkända och ofta dokumenterade. Men var (och hur) lastades de? Fanns det särskilda anläggningar och hälldes mjölken direkt i vagnen från jordbrukens mjölkflaskor?
Anders Jansson

Re: Var (och hur) lastades Mjölkcentralens tankvagnar?

Inlägg av Anders Jansson »

I Forshem kom mjölken med tankbil från mejeriet i Götene.
Besc

Inlägg av Besc »

Rörvik var en av de anläggningar som användes längst för transporterna till Enskedemejeriet. Vill minnas att man på vägen från Rörvik även kopplade på ytterligare vagnar i Norrköping, som fylldes i Fiskeby(?). Transporterna fortsatte även efter namnbytet till Arla. Mjölken behandlades först vid ankomsten till mejeriet.
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag undrar om man inte testade mjölken från flaskorna innan man hällde ihop dem. En gård med problem kunde ju förstöra en hel batch. Men man kanske chansade och hällde ihop och offrade batchen om man upptäckte problem.
När man övergick till tankmjölkning så hämtades allt i samma tank men med individuell provtagning.
Jag har för mig att det gick ett s.k. mjölktåg Rörvik-Nässjö där tankvagnarna hämtades med Dg eller Hg. Sedan kopplades de in i ett tåg från Nässjö norrut, antagligen med tillkoppling av vagnar på vägen.

Hade inte V&S vagnar från destilleriet i Skåne till Reymersholme (senare Årsta) där buteljering skedde?
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Någon som vet när trafiken upphörde?
Sven-Olof Johansson

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Besc skrev: 27 okt 2025, 22:06 Rörvik var en av de anläggningar som användes längst för transporterna till Enskedemejeriet. Vill minnas att man på vägen från Rörvik även kopplade på ytterligare vagnar i Norrköping, som fylldes i Fiskeby(?). Transporterna fortsatte även efter namnbytet till Arla. Mjölken behandlades först vid ankomsten till mejeriet.
I Linköping lastades också mjölk för vidarebefodran Stockholm under natten. Vagnarna hämtades på kvällen medan tomvagnarna kom till Linköping på morgonen och lastades under dagen. Norrköping hade ett eget godståg till Stockholm som mjölkvagnarna gick i förutom natt mot måndag då de kopplades in i ett godståg som hade uppehåll i Norrköping för detta. Upphörde någon gång på 80-talet.
Mjölkvagnarna från Fiskeby hämtades och lämnades vid Arla mejeri i Himmelstalunds industriområde som nåddes via det numera rivna industrispåret Fiskeby - Himmelstalund som utgick från nedspåret i Fiskeby.
Nässjö hade ett eget godståg till Stockholm, som gick direkt, med vagnar från norra Småland till Stockholm inklusive mjölkvagnarna från Rörvik. På slutet tror jag vagnarna i Rörvik hämtades med diesellok.
Cargoman

Inlägg av Cargoman »

Det stämmer bra med diesellok i Rörvik. Åtminstone åren 1985-1989, då jag på min grupp bl a körde lokalgodståget 8233-8234 med T43 Nässjö-Lammhult-Nässjö med växling i Sävsjö på nedvägen. Från Lammhult körde man sedan en vagnuttagning fram och åter till Grevaryd, där man växlade vagnar in och ur det stora lagret där. På återvägen till Nässjö var det växling i Rörvik.
Göran Kannerby

Inlägg av Göran Kannerby »

Jan Frelin skrev: 28 okt 2025, 21:29 Någon som vet när trafiken upphörde?
Min minnesbild är att den slutade kring 1990.

I Rörvik hämtades bara ett fåtal vagnar, kanske 3.
Anders Svensson

Inlägg av Anders Svensson »

Jan Frelin skrev: 27 okt 2025, 19:58 Mjölkcentralens flotta av tankvagnar är ju välkända och ofta dokumenterade. Men var (och hur) lastades de? Fanns det särskilda anläggningar och hälldes mjölken direkt i vagnen från jordbrukens mjölkflaskor?
Har för mig att det även kördes mjölkvagnar från Enköping där lastningen var på ett stickspår från (det numera rivna) hamnspåret. //Anders
Besc

Inlägg av Besc »

Göran Kannerby skrev: 11 nov 2025, 12:52
Jan Frelin skrev: 28 okt 2025, 21:29 Någon som vet när trafiken upphörde?
Min minnesbild är att den slutade kring 1990.

I Rörvik hämtades bara ett fåtal vagnar, kanske 3.
Så kan man uttrycka det, men kanske inte rättvisande. Leveranserna till Enskedemejeriet rörde sig i regel om kanske runt 4-7 vagnar/dag.
Skriv svar