D 104 och öppnandet av eldriften Sthlm-Göteborg 1926

HenrikR

D 104 och öppnandet av eldriften Sthlm-Göteborg 1926

Inlägg av HenrikR »

Hej!
I samband med öppningen av eldriften på hela Västra Stambanan den 15 maj 1926 så gick snt 9 och 10 hela vägen med ellok denna dag. Det finns en del bilder på digitalt museum som kallar sig "första eltåget", men jag har försökt att granska dem noga. Vissa tåg har ett D-lok, en öppen vagn och vad jag tror är en inspektionsvagn, det torde ju vara provtåg då, där man kan observera strömavtagaren från vagnens plattform.
Vissa tåg ser dock mer ut som "riktiga" persontåg" med ångfinka typ Fo3, och jag tror mig kunna räkna ut att snt 9 gick med D 104 denna dag, och snt 10 med D 108.

Det finns dock en bild som gäckar mig och det är denna:
https://digitaltmuseum.se/021018168071/ ... trifiering
Den påstås visa D 104 på Stockholm C med första eltåget.
Den kan då antingen vara den 10 maj 1926 när första eltåget (provtåg) då troligen går Södertälje-Stockholm. Det som talar för det är vagnen med lanternin bakom känns rätt lik en inspektionsvagn som är med på den del andra bilder, samt de höga herrarna.
Eller så är det 15 maj, första eltåget, men det finns mycket som talar emot det. Det finns andra bilder på 104 den dagen, där loket har övergångsbryggor och målade siffror på buffertbalken.
Jag ser på en del bilder från 1925 att loken inte har övergångsbryggor monterade från början, så frågan är när de kom?

Kan det vara så att detta är ett helt annat provtåg? Vet vi ens att det är lok 104? Och kan man se var det är taget? Om det är 1925, kan det vara i Falköping eller Skövde där spänningen kom på sommaren 1925? Herrarna är inte så vinterklädda, så det torde inte vara uppåt Hallsberg/Katrineholm, som blev fart på mitt i vintern 25-26.
Hans Larsson

Re: D 104 och öppnandet av eldriften Sthlm-Göteborg 1926

Inlägg av Hans Larsson »

Henrik,

Givet att provtåget den 15 Maj drogs av D 104 är det osannolikt att bildens referenser är korrekta. Antagligen ett tidigare tillfälle, delsträcka?
Flera bilder med referens till 15 Maj visar D104 med övergångsbrygga, nummer på buffertbalken men utan plogar:
(länkar inte in bilderna, bara referensnummer)
JvmKDAJ08552 (Falköping, bilden borde vara tagen med tåget på nedspår, med B-änden först!)
JvmKDAF02951 (B-änden först, avgång från Stockholm? Det borde gå att identifiera några av gubbarna i kubbhatt, tex Överholm---?)

JvmKACA00661 visar D104 med A-änden först, i Södertälje. Nu med plogar och övergångsbrygga monterade. Lanterninförsedd vagn direkt bakom loket (inspektionsvagn?)
Troligen inte samma dag som de två första bilderna, såvitt inte plogarna monterades i Göteborg...

JvmKBED00270 visar D104 "vid elektrifieringen i Flen" här med plogar och övegångsbrygga. Bilden påstås tagen 1926. Kanske vid efterföljande arbeten i Flen. För premiärturen behövdes väl bara ett spår genom Flen...

Mystiken tätnar..
BD-

Inlägg av BD- »

Hans Larsson skrev: 25 feb 2026, 07:23 JvmKDAF02951 (B-änden först, avgång från Stockholm? Det borde gå att identifiera några av gubbarna i kubbhatt, tex Överholm---?)
Axel Granholm står vid loket i ljus kostym.
Hans Larsson

Inlägg av Hans Larsson »

Rätt!
Granholm heter han :-)
BoJ

Inlägg av BoJ »

Är detta kanske i Göteborg? Det skulle denna dag gå ett tåg även från Göteborg till Stockholm. Håller med Hans. Det är inte Ds104.
Troligen är det Ds 108 som ännu inte fått övergångbrygga. Visst är det i Göteborg? Ser så ut med perrongen.
Bilagor
Snt9_första eltåg Sto_Gbg_hela_tåget_L.jpg
Snt9_första eltåg Sto_Gbg_hela_tåget_L.jpg (21.68 KiB) Visad 985 gånger
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Här finns en ritning över Göteborg som är odaterad, men måste vara från före 1930: https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-0326.jpg
Jag kan inte få ihop bilden med den, men jag får inte ihop den med den här ritningen över Stockholm från 1917 heller: https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-1466.jpg
Gjorde det någon stor ombyggnad av Stockholm C mellan 1917 och 1926?
Anders Järvenpää

Inlägg av Anders Järvenpää »

Bild JvmKDAF02697 finns något retuscherad återgiven på sida 80 i ASEA:s broschyr Nr 592 Västra stambanans elektrifiering som är daterad i juni 1926. Personen vars fötter och välputsade skor samt skugga finns i bilden och skymmer den vänstra bufferten har blivit bortretuscherad i broschyrens bild.

Uppslaget på sidorna 80-81 med de fyra bilderna förefaller vara tillagda i ett sent skede. I bildtexten hänvisas till en färd som har gjorts den 2 juni 1926 med Generaldirektör Granholm i spetsen anförande en stor delegation välklädda herrar med fina hattar. Under färden har man besökt åtminstone omformarestationen i Alingsås samt Lilla Edets kraftverk. Ingen hänvisning till färden finns i texten men eftersom den nämns i bestämd form förmedlas en bild av att den har varit en stor tilldragelse.

Det ligger nära tillhanda att mysteriebilden är tagen i samband med samma färd och att den kan vara tagen var som helst mellan Stockholm och Göteborg.

Kanske kan någon få fram mer information om färden i fråga?
Telefonmästare. Lokförare.
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

En början...

Bilden i en tydligare version.
Samma tillfälle.
Tåget vid Tegelbacken.
Igodsmagasinet vid Stockholm C. Det är det som syns i bakgrunden.

Slutsats: Det är inte lok 104. Det drog tåget Stockholm - Göteborg men inte detta.

Återkommer...
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Se där ja. Det är tåget från Göteborg efter ankomst till Stockholm. På ritningen från 1917 ligger ilgodsmagasinet på samma sida som stationshuset, men det flyttades alltså någon gång mellan 1917 och 1926.
Anders Järvenpää

Inlägg av Anders Järvenpää »

Vissa detaljer vid jämförelse med bilden över godsmagasinet förundrar:
1. Växelstället
2. Skorstensjärnen och antalet isolatorer på dem
3. Godsmagasinets takprofil
Det är inte frågan om lastkajens ände eftersom avståndet mellan takets slut och kajens ände inte stämmer, ej heller trappans översta steg eller skorstensjärnet. Om det skulle vara frågan om följande veck i lastkajen stämmer inte takprofilen eller spårsystemet, däremot möjligen skorstensjärnet.
Telefonmästare. Lokförare.
Skriv svar