Ur ett album runt 1965

Godsgösta

Re: Ur ett album runt 1965

Inlägg av Godsgösta »

Vet inte hur många gånger jag nu tittat på bilden utan att bli klok.
Vi vet:
Tåget har passerat en blocksignal av något slag, således befinner sig tåget på linjen.
Det finns en motriktad dvärgsignal på spåret längst till höger i bild. Den har en märklig skylt, ser nästan triangelformad ut. Har aldrig sett en triangelformad skylt på en dvärgsignal tidigare. Har den varit fyrkantig och gått sönder? Ingen aning.
Eftersom att dvärgsignaler enbart finns på "driftplats", eller dåtidens "station" så kan vi räkna med att det högra spåret då är inom en "station".

Huset i bakgrunden har ett torn. Man kan även skymta något som ser ut som början på en gavel. Bakom tornet ser man dessutom en taknock som löper bakom tornets tak. Det betyder således att tornet är placerat på sidan av huset och inte på en gavel.
Det finns en liten bergknalle vid sidan av loket vilket betyder att det är viss nivåskillnad mellan järnväg och bebyggelse.

Det är minst tre spår i bredd (varvid de två spåren längst till vänster i bild är ute på linjen) men förmodligen fler spår eftersom att det spår som är till höger i bild ligger inom en station.
Så:
Fotot är taget någonstans på 60-talets mitt, på den tiden var både Da-loket och 60-talsvagnarna relativt nya.
Det ser även ut som om att första vagnen är en delad första/andraklassvagn, typ AB3 kanske (vagnar är inte min starkaste sida) Tycker det ser ut som om det är ett gult förstaklassband ovan första vagnens sista fem fönster. Vagnen bakom är kanske en andraklass B1?
Det känns inte som ett snälltåg, som väl säkerligen hade dragits av ett F-lok på den här tiden.
Da 810 var i vart fall placerat i Ånge 1973, uppgifter om var det var placerat innan dess har jag inte, men det kanske skulle kunna vara en ledtråd då loken på den tiden ofta rörde sig mer lokalt.

Dock kan jag inte få ihop det var sjutton det här skulle vara. Jag tycker att jag känner igen huset i bakgrunden men jag kan inte verka fram det.
Var sjutton såg det ut så här, ett förmodat dubbelspår på linjen och spår på station/bangård. Det tyder väl på ett större samhälle i alla fall?

Bara lite antaganden och funderingar, men jag vill verkligen veta var det är :)
Hjälp!
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Det är säkert fel men jag tänker hela tiden på Tomteboda, uppe i norr där gamla Solna blockpost en gång låg.
Per Wirback

Inlägg av Per Wirback »

Jag har också tänkt på området Cst-Solna, bara sådär något i bakhuvudet, och möjligen skulle detta kunna vara platsen:

https://www.google.com/maps/@59.3558588 ... FQAw%3D%3D
Godsgösta

Inlägg av Godsgösta »

Fantastiskt! Det är ju precis där i Solna. Jag hittade huset, det finns kvar.
Med största sannolikhet är det Solna Enskilda Skola vi ser på bilden. Allt stämmer ju :)
Bilden från Google maps.
Bilagor
Skärmbild 2026-03-20 102334.jpg
Skärmbild 2026-03-20 102334.jpg (96.37 KiB) Visad 904 gånger
Per Wirback

Inlägg av Per Wirback »

Som en liten tanke, men bara baserat på sannolikheter eftersom det är nära från första bilden, skulle bilden på motorvagnståget kunna vara tagen här, norra böjen och sedd i rikning mot Stockholm.

Men som sagt, bara en tanke.

https://kartbild.com/#17/59.35514/18.01102/0x10004
Godsgösta

Inlägg av Godsgösta »

Det låter som en mycket bra gissning!
Kent Hedqvist

Inlägg av Kent Hedqvist »

Här är en bild med sydgående tåg (mycket staket och lite tåg) på samma ställe. Skolan hette då Centralskolan och var en folkskola för åk 1-6. Skolan skymtar till höger i bilden.
Kent
Bilagor
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (161.91 KiB) Visad 877 gånger
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

Fler bilder på skolan finns i Solna stads bildarkiv.
Ulf Pålsson

Inlägg av Ulf Pålsson »

Jag har hittat signalerna på en ritning från 1965 som finns hos ekeving.se . Dock inte under 'Ritningar, utan via en länk på 'Platser'/'Stockholm'. På denna "startsida för Stockholmsområdet" visas nästan längst ner ett upp-och-ned-vänt ritningsutsnitt. Under detta finns en länk 'Hela ritningen' som leder till en ritning från 1965 som visar hela dåvarande utsträckningen av Stockholms centrals nya reläställverk (typ 'Cst' eller typ 'Lejdström').

Längst till höger på ritningen finns gränsen mot det av ställverket i Solna övervakade området. Loktåget på "vårt foto" framförs på uppspåret mot Solna, och den tvåskens huvudljussignal vars baksida vi ser i bryggan är blocksignal A4 (streckad på ritningen). Dvärgsignalen på "vårt foto" är dvärgsignal/blocksignal A5 för västra bispåret. Den har en trekantig märktavla, något som Godsgösta upptäckte tidigare i tråden. Efter att ha förstorat fotot ordentligt tycker jag mig kunna se att dvärgsignal A5 är av den extra stora typen "linjedvärgsignal".

Under denna tid, både i ställverket för Stockholm C och i det för Solna, fungerade vissa signaler inom området helt automatiskt (i någon form av linjeblockering). Det är de som är betecknas med en bokstav och en eller två siffror (t.ex. 'D4'), och de har alla rund eller triangulär märktavla, som blocksignaler. (Triangulär märktavla användes 1959–1973 på blocksignaler som förreglade/kontrollerade växlar på linjen. Vi ser på ritningen dessa [klot-]växlar mellan dvärgsignal A5 och motriktad dvärgsignal D6.)
/up
Gunnar Ekeving

Inlägg av Gunnar Ekeving »

Ulf Pålsson skrev: 20 mar 2026, 23:38 Jag har hittat signalerna på en ritning från 1965 som finns hos ekeving.se . Dock inte under 'Ritningar, utan via en länk på 'Platser'/'Stockholm'.
Det går faktiskt att hitta ritningen under Ritningar, men det är krångligt beroende på det stora antalet ritningar från Stockholmsområdet. Här är i varje fall ett utsnitt som visar de aktuella signalerna
Bild
Hela ritningen från 1965: https://ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1467.jpg

En ritning från 1944 som primärt visar Sundbyberg - Huvudsta - SWB-viadukten, men där även signalerna vid Centralskolan är inlagda: https://ekeving.se/r/siSJ/B/Sub_1348_1944.jpg
Skriv svar