Aha, det fanns alltså MV hjul med fasta motvikter, det var nytt för mig. Jag trodde det rörde sig om den typen av MV hjul som satt på Dm loken med motvikter som skruvas fast. MV hjul av Dm typ har jag aldrig sett på Da, därför som jag blev lite förvånad när jag läste det gamla foruminlägget.
Eller har det förekommit att Da även fått MV hjul av Dm typ vid någon revision/hjulbyte?
MV-hjul på Da?
-
Björn Bodin
Re: MV-hjul på Da?
Kan inte minnas att jag någonsin sett ett Da-lok med bultade motvikter och tror inte att det förekommit heller. Däremot har jag sett någon enstaka Du2 som haft det. Som det nämns här tidigare fick ju även den första serien efterhand också MV-hjul och så här såg diarie nr 772 ordagrant ut med de väsäntligaste ändringarna för första Da 790:
"Kontrakt för 1:a serien. Besiktad 4-7 och 9 juni 1952. Provkörd Falun Hagalund. Ombyggd vid ASJ Falun 31 okt – 17 dec 1955 med bla rullager nya hjul av MV- typ och ändrad motvikt på blindaxel. Akustikplattor monterad den 2 okt 1959 – 8 mars 1960. Klippnät i fotsteg, Backspeglar mm 16 – 30 nov 1965. Ombyggd för automatkoppel på KVAB maj 1973. Dekaler för viktmärkning SAB- hjul 10 okt 1975 – 28 jan 1976".
Om Motala hade krav på att hjulen skulle kallas MV-hjul har jag inte kunnat finna, men SJ-s folket kallade hjulen för just MV-hjul. Därav namnet.
"Kontrakt för 1:a serien. Besiktad 4-7 och 9 juni 1952. Provkörd Falun Hagalund. Ombyggd vid ASJ Falun 31 okt – 17 dec 1955 med bla rullager nya hjul av MV- typ och ändrad motvikt på blindaxel. Akustikplattor monterad den 2 okt 1959 – 8 mars 1960. Klippnät i fotsteg, Backspeglar mm 16 – 30 nov 1965. Ombyggd för automatkoppel på KVAB maj 1973. Dekaler för viktmärkning SAB- hjul 10 okt 1975 – 28 jan 1976".
Om Motala hade krav på att hjulen skulle kallas MV-hjul har jag inte kunnat finna, men SJ-s folket kallade hjulen för just MV-hjul. Därav namnet.
-
Micke Carlsson
Då har nog "MV" fått sin förklaring ändå!
-
Stefan Westerberg
Da-loken hade rykte om sig att gå illa åt spåret, till skillnad från de gamla D-loken. Varför gjorde de det?
Undrar sonen till den gamle baningenjören.
Undrar sonen till den gamle baningenjören.
-
Anders Sandgren
Jag har sett någonstans att rullagren gjorde att man inte gav drivaxlarna lika stor rörlighet som på de äldre glidlagrade loken. Det gjorde att det gick hårt åt spåret. Tidigt i lokens karriär noterade föraren på ett efterföljande tåg spånor i spåret orsakade av Da-loket. Efter det gjordes axlarna litet rörligare vilket minskade problemet. Jag antar att man var extra vaksam till Dm-loken som ju har en extra drivaxel och därmed längre fast hjulbas. Där hade man nog löst problemet.
När Du2-loken fick rullager fanns inte motsvarande problem men det var ju 20 år senare.
När Du2-loken fick rullager fanns inte motsvarande problem men det var ju 20 år senare.