Station strax norr om Eskilstuna som numera är containerterminal. Anges öppnad 1895 då Norra Södermanlands Järnväg drogs längs med OFWJ från Eskilstuna C (för att sedan avvika mot Mälarbaden). På Järnvägsmuseums bild KDAA10712 ser man dels en bangård med stationshus (och tåg) som anges tillhöra NrSlJ samt ett avskilt genomgående spår som då torde vara OFWJ/TGOJ/. Men ångvagnstrafiken från 1887-1888 anges även gå norrut till bl.a. Hällbybrunn. Överlät OFWJ stationen/hållplatsen till NrSlJ eller vad hände? Referenser och litteratur efterlyses.
Ulf Diehl
Hällbybrunn
-
Sven-Olof Johansson
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Hällbybrunn
Utan att veta exakt. Men enligt Järnvägsdata 2009 hade OFWJ/TGOJ 1876 – 1967 en hållplats som hette Hällby och som fram till 1908 hette Hellby brunn. Denna låg där dagens Folkesta är nu. Där linjen mot Nyby Bruk och Folkestaterminalen viker av. På vykortet är det väl den som syns till vänster.
NrSlJ hade en station vid namn Hällbybrunn. Existerade 1895 till 1940. Lastplats från 1933. Finns en kommentar fd Hällby brunn men inget om när den hette det.
Om jag fattar det hade OFWJ/TGOJ bara en hållplats där och NrSlJ en station skilda från varandra. Men antagligen vid varandra. Svårt att läsa kilometerplaceringen i verkligheten. Kan det vara rätt?
OFWJ = Oxelösund– Flen – Westmanlands Järnväg. TGOJ = Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösunds Järnvägar. NrSlJ = Norra Södermanlands Järnväg.
NrSlJ hade en station vid namn Hällbybrunn. Existerade 1895 till 1940. Lastplats från 1933. Finns en kommentar fd Hällby brunn men inget om när den hette det.
Om jag fattar det hade OFWJ/TGOJ bara en hållplats där och NrSlJ en station skilda från varandra. Men antagligen vid varandra. Svårt att läsa kilometerplaceringen i verkligheten. Kan det vara rätt?
OFWJ = Oxelösund– Flen – Westmanlands Järnväg. TGOJ = Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösunds Järnvägar. NrSlJ = Norra Södermanlands Järnväg.
-
Urban Johansson
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:38
Re: Hällby brunn
Hej!
Utan att gå in på detaljer
OFWJ/TGOJ var först på plats och hade det sydliga spåret fr o m 1876
NrSlJ kom som god 2:a och deras spår ligger norr om OFWJs spår (parallellt från Eskilstuna)
Trafikverket har byggt delvis nytt spår från Eskilstuna (Gredby) till Brottsta (nåja) där bägge spåren går parallellt.
Fd NrSlJs spår fram till Hällby brunn är numera en del av dubbelspåret, från Hällby brunn är det nytt dubbelspår till fd Folkesta station/samhälle.
Om ej annat anges OFWJ km
106+7 Ekeby Lp
107+3(?) Hällby brunn stn NrSlJ 1895-1932-(1940)
107+5 Hällby bemannad hållplats (1876)- 1890-1935 -(1967) Kuren på södra sidan om spåret.
107+7 Växel till Nyby Bruk
- Plankorsning
107+9 Bv Hällby
108+6 Rakåsen
109+5 Folkesta stn (tidigare Torshälla)
Är väldigt tvekande till uppgifterna om att det någonsin fanns en plattform mellan resp bolags huvudspår. Det finns bilder på en träplattform på södra sidan om NrSlJs linje - men ingen bild på motsvarande anslutning mot OFWJs spår. Då man inte hade gemensamma biljetter så faller argumentet om en gemensam extra bred plattform.
Utan att gå in på detaljer
OFWJ/TGOJ var först på plats och hade det sydliga spåret fr o m 1876
NrSlJ kom som god 2:a och deras spår ligger norr om OFWJs spår (parallellt från Eskilstuna)
Trafikverket har byggt delvis nytt spår från Eskilstuna (Gredby) till Brottsta (nåja) där bägge spåren går parallellt.
Fd NrSlJs spår fram till Hällby brunn är numera en del av dubbelspåret, från Hällby brunn är det nytt dubbelspår till fd Folkesta station/samhälle.
Om ej annat anges OFWJ km
106+7 Ekeby Lp
107+3(?) Hällby brunn stn NrSlJ 1895-1932-(1940)
107+5 Hällby bemannad hållplats (1876)- 1890-1935 -(1967) Kuren på södra sidan om spåret.
107+7 Växel till Nyby Bruk
- Plankorsning
107+9 Bv Hällby
108+6 Rakåsen
109+5 Folkesta stn (tidigare Torshälla)
Är väldigt tvekande till uppgifterna om att det någonsin fanns en plattform mellan resp bolags huvudspår. Det finns bilder på en träplattform på södra sidan om NrSlJs linje - men ingen bild på motsvarande anslutning mot OFWJs spår. Då man inte hade gemensamma biljetter så faller argumentet om en gemensam extra bred plattform.