När lanserades småbehållarna ?
- Rut Bånnsgård
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 feb 2024, 20:37
När lanserades småbehållarna ?
Vilket år lanserade SJ småbehållarna, A- och B-boxar? Boken som jag skannat bilden ifrån är från 1961.
- Bilagor
-
- Småbehållare x.jpg (293.51 KiB) Visad 767 gånger
-
Jan-Anders Wihrén
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: När lanserades småbehållarna ?
I "Statens Järnvägars godsvagnar", femte upplagan från 1954 finns olika typer av småbehållare med i text och bild. Så åtminstone då fanns småbehållare.
- Rut Bånnsgård
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 feb 2024, 20:37
Re: När lanserades småbehållarna ?
Tackar. Att få reda på att de fanns redan 1954 är användbar information för mig.
Trevlig Midsommar.
Trevlig Midsommar.
- Lennart Gustafsson
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:45
- Ort: Kode
Re: När lanserades småbehållarna ?
Även 1986 fanns småbehållarna kvar. Swedish Radio Supply AB skickade en sådan mellan Karlstad upp till Gällivare till SSA:s årsmöte.
/Lennart
/Lennart
Re: När lanserades småbehållarna ?
Sådana har jag lastat mååååånga av i G-vagnar i slutet av 80-talet när jag började på SJ på styckegodset efter gymnasiet.
Smidig och smart transportlösning.
Smidig och smart transportlösning.
-
Björn Bodin
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 27 dec 2023, 09:44
Re: När lanserades småbehållarna ?
Dessa fanns vid godsmagasinet i Uddevalla 1987
-
Rolf Johansson
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 16 dec 2023, 20:31
Re: När lanserades småbehållarna ?
Om man söker på småbehållare i Digitalmusem så anges den äldsta bilden på en sådan vara från 1951. Så från ca 1950 verkar de alltså ha funnits.