Järnvägare i Ockelbotrakten

Torbjörn Jansson

Järnvägare i Ockelbotrakten

Inlägg av Torbjörn Jansson »

Hej!
I samband med att jag fått en utmärkt hjälp av Ockelbo kommuns arkivarie i ett bygglovsärende som där bl a DONJ var inblandat så nämnde hon att i hennes släkt fanns två personer med järnvägsbakgrund som hon gärna skulle få veta mer om i deras arbeten och då nämnde jag att det finns någon/några här på detta eminenta Forum så är experter på att få fram uppgifter. Hon har nu återkommit med detta:

"Min morfars farfar hette Lars Gustavsson Berg, född 1859 i Mo/Ockelbo. Jag vet inte om han var banvaktare i Ockelbo men han flyttade till Tranviken Tallåsen i Hälsingland och var banvaktare där.

Lars far Lars Gustav Berg, född 1838, flyttade från Gävle till Långbodarna/Ockelbo. Sedan blev han knekt i Mo. Han var även smed och smidde vagnsfjädrar åt SJ. Bodde på senare tid i Ekbo söder om Lingbo."

Hon skulle bli mycket tacksam om det går att få fram mera uppgifter om dessa.

Bästa hälsningar
Torbjörn Jansson
Stefan Olsson

Re: Järnvägare i Ockelbotrakten

Inlägg av Stefan Olsson »

Lars Gustavsson Berg kan tänkas ha varit anställd från ca 1880. Mina anteckningar från banans kopieböcker, börjar 1890 troligen beroende på att material innan dess saknades. Efter att ha ögnat dessa verkar han inte ha haft någon betydande befattning, så att han syns i materialet efter 1890. Från år 1904 finns en komplett lista över de anställda och där finns han inte med, men kanske är detta för sent i tiden.

Två vägar återstår väl då:
- kyrkböckerna, där ju det ibland finns titel.
- Svarta boken på riksarkivet i Härnösand. En personalliggare för banan. Innehåller även bestraffningar, så tillgången kan vara litet begränsad.
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Tyvärr är större delen av Ockelbo kyrkoarkiv förstört genom brand 1904. Han finns i folkräkningen 1880 som son i faderns familj. Det anges inget yrke, men det är väl inte troligt att en 20-åring gick hemma och slog dank på den tiden. Sedan är han inskriven i Edänge i Ljusdal den 2/11 1882 med titeln banvakt. Den 26/11 gifte han sig med Kerstin Sonidsdotter som var från Ljusdal. Det är väl troligt att han har arbetat vid bygget av Norra stambanan, träffat Kerstin i Ljusdal och stannat där som banvakt. I Ljusdals husförhörslängder/församlingsböcker står han som banvakt till 1925 när han blir f. banvakt.
Torbjörn Jansson

Tack Harald vem du nu kan vara...... ;-)!
Intressanta uppgifter som jag ska vidarebefordra till Ockelbos arkivarie :-)!
Hälsningar
Torbjörn Jansson
harald
Kontakt:

Inlägg av harald »

Lars Gustafsson Berg finns sidan 117 i 1883 års arvodesstat som finns i Samlingsportalen. Han är banvakt i sjätte distriktet, antagen 1 oktober 1882.
http://samlingsportalen.se/digitalt_ark ... 83_web.pdf

Vem jag är kan du se på min webbplats som det finns länk till i min profil. :geek:
Torbjörn Jansson

Hej Harald!
Tack för ytterligare uppgifter, ska vidarebefordra! Och jag menade inget illa med vem du är, har kollat din webbplats....;-)! Noterar att du är några månader äldre än jag... ;-)!
Bästa hälsningar
Torbjörn
Skriv svar