Eje Larsson skrev: ↑06 mar 2025, 15:58
Eftersom det förekom godstrafik till Orrefors och Målerås bör det ha gått via Nybro.
Vad lastades/lossades i Målerås?
Upphörde denna trafik 1985 eller ännu tidigare?
När var det som trafiken mellan Sävsjöström - Lenhovda lades ner? Minns inte själv vilket årtal det var men det var väl före 1985, eller?
Mitt minne säger mig att det var 1983 som banan till Lenhovda lades ner. Jag passade på och göra ett studiebesök i Sävsjöström strax före nedläggningen, och jag fick generöst erbjudandet att köra lokomotorn till Lenhovda, vilket var en höjdpunkt!
Eje Larsson skrev: ↑06 mar 2025, 15:58
Eftersom det förekom godstrafik till Orrefors och Målerås bör det ha gått via Nybro.
Vad lastades/lossades i Målerås?
Upphörde denna trafik 1985 eller ännu tidigare?
När var det som trafiken mellan Sävsjöström - Lenhovda lades ner? Minns inte själv vilket årtal det var men det var väl före 1985, eller?
Mitt minne säger mig att det var 1983 som banan till Lenhovda lades ner. Jag passade på och göra ett studiebesök i Sävsjöström strax före nedläggningen, och jag fick generöst erbjudandet att köra lokomotorn till Lenhovda, vilket var en höjdpunkt!
Kul upplevelse. Själv fick jag och morfar ett liknande erbjudande, dock inte att köra, när vi besökte Ryd när jag var barn. Vi tog en promenad ner till stationen och där skulle vut:en strax lämna mot Karlsham och vi blev erbjudna att åka med. Har för mig att vi åkte med till Hovmansbygd.
Du tog möjligtvis inga bilder vid det besöket i Sävsjöström?
Kul upplevelse. Själv fick jag och morfar ett liknande erbjudande, dock inte att köra, när vi besökte Ryd när jag var barn. Vi tog en promenad ner till stationen och där skulle vut:en strax lämna mot Karlsham och vi blev erbjudna att åka med. Har för mig att vi åkte med till Hovmansbygd.
Du tog möjligtvis inga bilder vid det besöket i Sävsjöström?
Jo, diabilder någonstans långt ner i ett arkiv, dock inte skannade. Jag har tyvärr ingen fungerande diaskanner för tillfället.
Det var ju ingen stor trafik där
1982 var det i snitt 3 Lastade vagnar i månaden i Orrefors, 1 Lastad i Sävsjöström och 10 hanterade i Lenhovda också per månad .
Så Z65 lokomotorn som körde från Nybro, två gånger i veckan till Sävsjöström och dom andra tre dagarna bara till Orrefors hade ju inte så mycket att göra.
Enligt en artikel i Tåg var styckegodset från Nybro (i realiteten från Växjö) och upp redan överförd till lastbil, medans det kördes på järnvägen mellan Sävsjöström till Lenhovda därav körde tåget där varje vardag.
Anders.k. skrev: ↑07 mar 2025, 10:41
Det var ju ingen stor trafik där
1982 var det i snitt 3 Lastade vagnar i månaden i Orrefors, 1 Lastad i Sävsjöström och 10 hanterade i Lenhovda också per månad .
Så Z65 lokomotorn som körde från Nybro, två gånger i veckan till Sävsjöström och dom andra tre dagarna bara till Orrefors hade ju inte så mycket att göra.
Enligt en artikel i Tåg var styckegodset från Nybro (i realiteten från Växjö) och upp redan överförd till lastbil, medans det kördes på järnvägen mellan Sävsjöström till Lenhovda därav körde tåget där varje vardag.
M.V.H Anders.k.
Expressgods till och från Lenhovda gick med järnvägen från/till Sävsjöström fvb med tåg därifrån. Även styckegodset som skulle till Sävsjöström (antaglingen inga mängder) gick via Lenhovda. Det var samma personal (2 st) som bemannade Lenhovda och Sävsjöström. Lokomotorn släpade på en flakvagn som var till för stycke- och expressgods.
Göran Kannerby skrev: ↑07 mar 2025, 19:15
Norrifrån gick det mig veterligt gods endast till Vetlanda. Sista godstågen som passerade Vetlanda mot Åseda gick kanske redan på 1970-talet?
Sista godståget till från Nässjö till Åseda försvann ur grafen med tidtabellsskiftet 73-06-18. Därefter sköttes godstrafiken till Åseda från Nybro.