K Lemming skrev: ↑27 apr 2025, 19:40
Renodlade betbanor motsvarande dom danska har bäl aldrig funnits i Sverige. Eller?
Yngve Holmgren skrev om Danmarks roebaner i Järnvägsteknik nr 3 1966, och nämner där att två renodlade betbanor funnits i Skåne:
* Borstahusens hamn - Säbyholms sockerbruk för transport av betor från Ven, spårvidd 820 mm, först hästdrift, sedan motorlok. Enligt SJK Småbaneavdelnings bok "Industrilok i Skåne - Malmöhus län" tog lastbilar över 1931.
* Sireköpinge - Tågarps station, 600 mm, nedlagd i slutet av 1920-talet. Ångdrift. I Tågarp omlastades betorna till normalspår för vidare transport till sockerbruk i Helsingborg.
Holmgren nämner även några andra smalspårsbanor i Skåne, men dessa var antingen avsedda även för andra transporter eller hade enbart hästdrift. Och den normalspåriga Säbyholms järnväg hade allmän trafik och betjänade i viss utsträckning även andra godskunder än sockerbruket.