Sven-Olof Johansson skrev: ↑14 jul 2025, 10:10
Intressant information om beredskapslok på 30-talet. Det har jag inte hört talas om. Vet man med säkerhet att det genomfördes? Borde varit mer känt.
Att det inte är mer känt kanske delvis beror på att grundhandlingarna varit sekretessbelagda (hemlighetsstämplade) under många årtionden.
Beredskapslokens tillkomst har kortfattat beskrivits i boken "Spår" av Urban Thiel för många år sedan.
Frågan om att inrätta en ångloksreserv (beredskapsånglok) avhandlas i beredskapsutredningens detaljresultat. Utredningen är volymmässigt omfattande och gjordes av representanter från Generalstaben, Kungliga vattenfallsstyrelsen och Kungliga Järnvägsstyrelsen.
Utredningen släppte skriftliga resultat mellan 1934 - 1937 och var sekretessbelagd (hemlighetsstämplad) under många år. Finns idag tillgängligt på Riksarkivet.
Delar av utredningen som avhandlar ånglokens reserv och beredskap för yttre störningar och skador på / vid elektrifierade bandelar kallades även för el brevet.
Utredningen slog bl.a. fast att inrätta en ångloksreserv som skulle kunna framföra 4 tågpar / dygn på alla elektrifierade linjer.
Beredskapsutredningen och dess förslag kan sägas blev och var grunden för järnvägens beredskap under många årtionden.
Som ett led av utredningens förslag om ångloksreserv, beordrades 1938 upprustning av 20 st. då långtidsavställda B lok. Beslutades även att loken skulle de förses med sluten hytt och att matarvattenförvärmare med pump skulle bytas mot injektor. Tio lok skulle även förses med anordningar för tillkoppling av elektrisk värmepanna.
Värmepannorna fanns vid de tio största lokstationerna bl.a Hagalund (Stockholm) .
Planen kompletterades senare med upprustning av fler avställda ånglok även littera E, Ga2 och Gb2. Flera av E loken byggdes även om till E2.
Ovanstående ånglok var de första beredskapsångloken och tycks omväxlande varit i trafik och omväxlande stått i beredskap för att vid behov kunna tagas i bruk på kort varsel. Hagalunds lokstation hade ett B lok som var kopplad till den elektriska värmepannan. Eventuellt ända fram till mitten av 1950 talet.
B 1082 som bilden i tråden visar var inte med bland de 20 upprustade ångloken 1938 utan var då redan driftånglok.

- Aggregat för vattenvärmning - Elektrisk värmepanna till B lok foto Järnvägsmuseet.jpg (97.25 KiB) Visad 409 gånger

- 1082 B 1973-04 Hedsjön foto Conny Sernfalk.jpg (160.17 KiB) Visad 409 gånger