Sida 2 av 2

Re: Tåg i Gävle 1938

Postat: 13 jul 2025, 12:46
av Palle
Jag har tittat in i Svk för år 1934 str. Uppsala-Gävle ang. Pt 426 som avgick från U kl 06.49 och ankom Gä 09.33. Tåget startade från Cst 05.17 och ankom U 06.41, kan det ha varit lokbyte i U från El till Ånga? (Elektrisk drift och elekttrisk uppvärmning) enligt kommunikan. Palle i Vika ;)

Re: Tåg i Gävle 1938

Postat: 14 jul 2025, 10:10
av Sven-Olof Johansson
harald skrev: 13 jul 2025, 10:38 Hur förklarar du då att det finns kontaktledning över linjen till Gävle?
För att den är tagen när elektrifiering pågick. Blev klar december 1937 så den borde pågått under 1937 och kanske börjat 1936. Det kan förklara att tåget går under kontaktledning.
Intressant information om beredskapslok på 30-talet. Det har jag inte hört talas om. Vet man med säkerhet att det genomfördes? Borde varit mer känt. Elloksleveranserna låg väl någorlunda i fas med elektrifieringen. Borde väl också framgå i tjänstetidtabellerna vilka tåg som berördes. De jag sett från den tiden ger ingen klarhet.
Tore Westmam verkar ha varit noggrann med dateringen så jag säger inte helt emot även om det känns knepigt att köra med ånglok efter elektrifieringen. Man sparar ju inte mycket på det. Det finns bilder av honom på DM som skall vara tagna samma datum men på olika platser i landet och som inte nås på en dag. Någon kan ju skrivit fel vid scanningen och registreringen.

Re: Tåg i Gävle 1938

Postat: 14 jul 2025, 17:10
av Thomas Tell
Notera att B 1082 på bilden är försedd med matarvattenförvärmare. Den syns till vänster om sotskåpet. Loket hade sådan 1929-39.

Re: Tåg i Gävle 1938

Postat: 15 jul 2025, 00:10
av Conny Sernfalk
Sven-Olof Johansson skrev: 14 jul 2025, 10:10
Intressant information om beredskapslok på 30-talet. Det har jag inte hört talas om. Vet man med säkerhet att det genomfördes? Borde varit mer känt.
Att det inte är mer känt kanske delvis beror på att grundhandlingarna varit sekretessbelagda (hemlighetsstämplade) under många årtionden.
Beredskapslokens tillkomst har kortfattat beskrivits i boken "Spår" av Urban Thiel för många år sedan.

Frågan om att inrätta en ångloksreserv (beredskapsånglok) avhandlas i beredskapsutredningens detaljresultat. Utredningen är volymmässigt omfattande och gjordes av representanter från Generalstaben, Kungliga vattenfallsstyrelsen och Kungliga Järnvägsstyrelsen.
Utredningen släppte skriftliga resultat mellan 1934 - 1937 och var sekretessbelagd (hemlighetsstämplad) under många år. Finns idag tillgängligt på Riksarkivet.
Delar av utredningen som avhandlar ånglokens reserv och beredskap för yttre störningar och skador på / vid elektrifierade bandelar kallades även för el brevet.

Utredningen slog bl.a. fast att inrätta en ångloksreserv som skulle kunna framföra 4 tågpar / dygn på alla elektrifierade linjer.
Beredskapsutredningen och dess förslag kan sägas blev och var grunden för järnvägens beredskap under många årtionden.
Som ett led av utredningens förslag om ångloksreserv, beordrades 1938 upprustning av 20 st. då långtidsavställda B lok. Beslutades även att loken skulle de förses med sluten hytt och att matarvattenförvärmare med pump skulle bytas mot injektor. Tio lok skulle även förses med anordningar för tillkoppling av elektrisk värmepanna.
Värmepannorna fanns vid de tio största lokstationerna bl.a Hagalund (Stockholm) .
Planen kompletterades senare med upprustning av fler avställda ånglok även littera E, Ga2 och Gb2. Flera av E loken byggdes även om till E2.
Ovanstående ånglok var de första beredskapsångloken och tycks omväxlande varit i trafik och omväxlande stått i beredskap för att vid behov kunna tagas i bruk på kort varsel. Hagalunds lokstation hade ett B lok som var kopplad till den elektriska värmepannan. Eventuellt ända fram till mitten av 1950 talet.
B 1082 som bilden i tråden visar var inte med bland de 20 upprustade ångloken 1938 utan var då redan driftånglok.
Aggregat för vattenvärmning - Elektrisk värmepanna till B lok foto Järnvägsmuseet.jpg
Aggregat för vattenvärmning - Elektrisk värmepanna till B lok foto Järnvägsmuseet.jpg (97.25 KiB) Visad 409 gånger
1082 B 1973-04 Hedsjön foto Conny Sernfalk.jpg
1082 B 1973-04 Hedsjön foto Conny Sernfalk.jpg (160.17 KiB) Visad 409 gånger

Re: Tåg i Gävle 1938

Postat: 15 jul 2025, 15:48
av Sven-Olof Johansson
Tack för den informationen.

Re: Tåg i Gävle 1938

Postat: 17 jul 2025, 09:36
av BoJ
Thomas Tell skrev: 12 jul 2025, 16:43 Jag tror på C3d, C3d, C3d, BCo5, F1 och kylvagn Hr.

Det finns inte så mycket normalplaner att titta på. TUN 1933 finns men ger inget.
Kan det vara Pt 426 från Uppsala 7.40 som utgick från Stockholm 5.45? Enligt SvKom 1935.
Pt 426 låter som ett bra förslag.
Sträckan är runt 70 km. så det bör ha varit relativt många stationer som tåget stannade vid om resan tog runt 2 timmar.
Var tågets slutstation Gävle? Eller kanske Sundsvall?