Enligt tyska wikipedia inrättades det 1910, vilket stämmer med artiklarna.
https://de.wikipedia.org/wiki/Statens_J ... 6rr%C3%A5d
Sedan tog det ett tag medan materiel överfördes dit, listan över rullande materiel 1912 är ganska kort.
TändkuleMotor vid SJ
Re: TändkuleMotor vid SJ
Finns inget att läsa där om tändkulemotorer.
"Unter anderem waren 1921 folgende Gerätschaften im Byggnadscentralförråd vorhanden: 11 Automobile, 30 Betonmischer, 60 Gesteinsbohrer, 10 Bagger, 120 Kräne, 24 Decauville-Lokomotiven, 240.000 m Decauville-Schienen und 1800 Decauville-Wagen, 430 Bahndienstwagen für Normalspur, 140 Kippwagen und 110 Motoren verschiedener Art."
"Unter anderem waren 1921 folgende Gerätschaften im Byggnadscentralförråd vorhanden: 11 Automobile, 30 Betonmischer, 60 Gesteinsbohrer, 10 Bagger, 120 Kräne, 24 Decauville-Lokomotiven, 240.000 m Decauville-Schienen und 1800 Decauville-Wagen, 430 Bahndienstwagen für Normalspur, 140 Kippwagen und 110 Motoren verschiedener Art."
-
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: TändkuleMotor vid SJ
Uppgifterna kommer härifrån.
-
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: TändkuleMotor vid SJ
Byggnadscentralförrådet tillkom genom ett beslut i Järnvägsstyrelsen den 10 oktober 1910 (101010). Som framgår av beslutet så var det åtminstone till en början huvudsakligen en fråga om bokföring.
Re: TändkuleMotor vid SJ
Således närmar vi oss genom att det ringas inne. Men 1910 var förvisso inte denna motor med i leken ännu. Det var nog för tidigt för den. Sedan kan den mycket väl vara avyttrad 1921 eller en av de "und 110 Motoren verschiedener Art. som anges.
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: TändkuleMotor vid SJ
Isåfall kan den ha börjat i gissningsvis Statens Järnvägsbyggnaders ägo och sedan överförts till Byggnadscentralförrådet, varvid den fick denna inventariemärkning på en skylt.