TändkuleMotor vid SJ

Anders Sandgren
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Anders Sandgren »

Enligt tyska wikipedia inrättades det 1910, vilket stämmer med artiklarna.
https://de.wikipedia.org/wiki/Statens_J ... 6rr%C3%A5d
Sedan tog det ett tag medan materiel överfördes dit, listan över rullande materiel 1912 är ganska kort.
BD-
Inlägg: 190
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av BD- »

Finns inget att läsa där om tändkulemotorer.

"Unter anderem waren 1921 folgende Gerätschaften im Byggnadscentralförråd vorhanden: 11 Automobile, 30 Betonmischer, 60 Gesteinsbohrer, 10 Bagger, 120 Kräne, 24 Decauville-Lokomotiven, 240.000 m Decauville-Schienen und 1800 Decauville-Wagen, 430 Bahndienstwagen für Normalspur, 140 Kippwagen und 110 Motoren verschiedener Art."
Ola Almquist
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Ola Almquist »

Uppgifterna kommer härifrån.
Anders Jansson
Inlägg: 125
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Anders Jansson »

Byggnadscentralförrådet tillkom genom ett beslut i Järnvägsstyrelsen den 10 oktober 1910 (101010). Som framgår av beslutet så var det åtminstone till en början huvudsakligen en fråga om bokföring.
1.jpg
1.jpg (100.07 KiB) Visad 353 gånger
2.jpg
2.jpg (128.3 KiB) Visad 353 gånger
3.jpg
3.jpg (156.54 KiB) Visad 353 gånger
4.jpg
4.jpg (121.59 KiB) Visad 353 gånger
5.jpg
5.jpg (119.84 KiB) Visad 353 gånger
6.jpg
6.jpg (142.04 KiB) Visad 353 gånger
Tore Blom
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 dec 2023, 17:11

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Tore Blom »

Således närmar vi oss genom att det ringas inne. Men 1910 var förvisso inte denna motor med i leken ännu. Det var nog för tidigt för den. Sedan kan den mycket väl vara avyttrad 1921 eller en av de "und 110 Motoren verschiedener Art. som anges.
Micke Carlsson
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: TändkuleMotor vid SJ

Inlägg av Micke Carlsson »

Isåfall kan den ha börjat i gissningsvis Statens Järnvägsbyggnaders ägo och sedan överförts till Byggnadscentralförrådet, varvid den fick denna inventariemärkning på en skylt.
Skriv svar