Sida 2 av 2

Re: TändkuleMotor vid SJ

Postat: 06 sep 2025, 16:58
av Anders Sandgren
Enligt tyska wikipedia inrättades det 1910, vilket stämmer med artiklarna.
https://de.wikipedia.org/wiki/Statens_J ... 6rr%C3%A5d
Sedan tog det ett tag medan materiel överfördes dit, listan över rullande materiel 1912 är ganska kort.

Re: TändkuleMotor vid SJ

Postat: 07 sep 2025, 12:56
av BD-
Finns inget att läsa där om tändkulemotorer.

"Unter anderem waren 1921 folgende Gerätschaften im Byggnadscentralförråd vorhanden: 11 Automobile, 30 Betonmischer, 60 Gesteinsbohrer, 10 Bagger, 120 Kräne, 24 Decauville-Lokomotiven, 240.000 m Decauville-Schienen und 1800 Decauville-Wagen, 430 Bahndienstwagen für Normalspur, 140 Kippwagen und 110 Motoren verschiedener Art."

Re: TändkuleMotor vid SJ

Postat: 07 sep 2025, 13:45
av Ola Almquist
Uppgifterna kommer härifrån.

Re: TändkuleMotor vid SJ

Postat: 07 sep 2025, 14:25
av Anders Jansson
Byggnadscentralförrådet tillkom genom ett beslut i Järnvägsstyrelsen den 10 oktober 1910 (101010). Som framgår av beslutet så var det åtminstone till en början huvudsakligen en fråga om bokföring.
1.jpg
1.jpg (100.07 KiB) Visad 362 gånger
2.jpg
2.jpg (128.3 KiB) Visad 362 gånger
3.jpg
3.jpg (156.54 KiB) Visad 362 gånger
4.jpg
4.jpg (121.59 KiB) Visad 362 gånger
5.jpg
5.jpg (119.84 KiB) Visad 362 gånger
6.jpg
6.jpg (142.04 KiB) Visad 362 gånger

Re: TändkuleMotor vid SJ

Postat: 07 sep 2025, 20:35
av Tore Blom
Således närmar vi oss genom att det ringas inne. Men 1910 var förvisso inte denna motor med i leken ännu. Det var nog för tidigt för den. Sedan kan den mycket väl vara avyttrad 1921 eller en av de "und 110 Motoren verschiedener Art. som anges.

Re: TändkuleMotor vid SJ

Postat: 08 sep 2025, 00:01
av Micke Carlsson
Isåfall kan den ha börjat i gissningsvis Statens Järnvägsbyggnaders ägo och sedan överförts till Byggnadscentralförrådet, varvid den fick denna inventariemärkning på en skylt.