Sida 2 av 2

Re: En lokomobil till SJ

Postat: 11 sep 2025, 18:55
av Anders Jansson
Illustration visande kapverk typ K II hämtad från "Ved som lokbränsle" i 1931 års minnesskrift. Skissen visar motordrift men själva kapverkets utförande var detsamma vid drivning med lokomobil.
KII.jpg
KII.jpg (240.69 KiB) Visad 500 gånger

Re: En lokomobil till SJ

Postat: 11 sep 2025, 21:52
av Peter Lidskog
När jag ser de senaste inläggen inser jag att dokumenten jag fann på Riksarkivet avsåg 1:a världskriget. Bifogar de enda bilder jag tog, visande kapverk typ K.0 (minsta), K.1 och K.2. Om jag minns rätt var K.0 avsett att enkelt kunna förflyttas på en NN4/5 vagn. Ritningen på de större typerna var väldigt otympliga att fota, så det blev inte av.
420334 018 E1 Vol 13 1917 DNo 552 K0 19170522.jpeg
420334 018 E1 Vol 13 1917 DNo 552 K0 19170522.jpeg (292.27 KiB) Visad 447 gånger
420334 018 E1 Vol 13 1917 DNo 552 KI 19170522.jpeg
420334 018 E1 Vol 13 1917 DNo 552 KI 19170522.jpeg (320.93 KiB) Visad 447 gånger
420334 018 E1 Vol 13 1917 DNo 552 KII 19170522.jpeg
420334 018 E1 Vol 13 1917 DNo 552 KII 19170522.jpeg (325.53 KiB) Visad 447 gånger

Re: En lokomobil till SJ

Postat: 12 sep 2025, 10:10
av Ulf Diehl
Enligt uppgift från 3/10 1917 så fanns Oc lok för drift av vedkapverk i Boden, Bräcke (2 st), Storvik, Ljusdal, och Ånge. Se foton Sidospår 1/12. Dessutom fanns två i Haparanda för vedkapverk och kraftstationen.
Ulf Diehl

Re: En lokomobil till SJ

Postat: 12 sep 2025, 13:24
av Anders Sandgren
Intressant med dokumentation om de A-lok som användes i brikettverket, finns det några bilder eller ritningar månne. Det var väl 127 och 128 som var inblandade. Jag har för mig att Göta har slidstyrningsdelar från något av dessa.