Sida 2 av 2
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Postat: 14 okt 2025, 01:22
av Ulf L Eriksson
Olof W skrev: ↑13 okt 2025, 17:49
Vagnen på fotot har dessutom tryckluftsbroms vid leverans så det är något som inte stämmer.
Sedan har jag för mig att tyska vagnar vid tiden ofta hade ett axelavstånd på fyra meter.
Vad är det som inte stämmer? Vagnen verkar ha KKG-broms vilket åtminstone ur teknisk synvinkel inte var någon orimlighet 1924.
Måttskisserna är konsekvent nominellt ritade i skala 1:100 och på min kopia av vävoriginalet mäter jag 37,5 ± 0,5 mm.
Är det något som säger att vagnen är tysk, och inte bara "svensk" om än byggd i Tyskland på för den tiden gynnsamma prisvillkor?
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Postat: 14 okt 2025, 08:01
av Olof W
Leander skrev:
"Axelavståndet ökades på 30-talet från 4,0 m till 5,0 m och tryckluftsbroms monterades."
Det verkar inte stämma med fotot om det är samma vagnar som avses. Leander anger inga nummer men det borde vara samma vagnar.
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Postat: 14 okt 2025, 11:12
av Mikael Blom
I Erik Sundströms bok Svenska godsvagnar finns på sidan 96 en ritning på HNJ litt Hs där axelavståndet anges till 3,76 meter. I texten nämns att man 1935 ökade axelavståndet till 5,0 meter. De fem vagnarna köptes 1924 från Tyskland "med samma mått som de gamla H1-vagnarna men med halvhögt tak, tryckluftsbroms och plåtgafflar".