Sida 2 av 2
Re: När infördes dubbla fjäderlänkar?
Postat: 04 apr 2024, 12:08
av BD-
Bertil Bengtsson skrev: ↑03 apr 2024, 19:44
Åkes skrev: ↑03 apr 2024, 14:56
Även en gammal vagn, Gsu 26127, som försetts med dubbellänkar. Här vid Huskvarna Norra ca 1970 (fd Rosendala). Vagnen gick troligen med internt gods mellan Huqvarna koncernens anläggning i Norrahammar och den i Huskvarna. Har själv bara sett 2 dylika ombyggnader (denna och en i Vislanda). Senaste revision på denna vagn var 1964-04-07. Kanske då den fick dubbellänkar.
Åke Söderlund
Det var intressanta bilder! Tack för det! Vagnen har (haft) NY-broms med omställning G-P. Vad och var kan den ha använts (till) i "snabbgående" tåg? Gs-vagnar fick väl annars aldrig persontågsbroms (de var ju inte "snabbgående"). Särskilt inte New York - har TGOJ byggt om den, eller har den använts på malmbanan, månne? Vagnen har kostats på utflyttade axlar och dubbellänkar, så något "angeläget" bör det ha varit...
Erinrar mig att det i tjänstevagnsboken finns ett foto av en fd Gs/Gsh med långa fjäderlänkar (alltså, inte dubbellänkar). Har inte boken tillgänglig just nu.
Berra
Skulle kunna ha varit en vagn som anordnades för trafik till Tyskland innan SJ bestämt att införa tryckluftbroms. SJ anskaffade dessförinnan tryckluftbromsutrustningar från NY och W samt möjligen även Knorr.
Re: När infördes dubbla fjäderlänkar?
Postat: 04 apr 2024, 14:22
av Ulf L Eriksson
Bertil Bengtsson skrev: ↑03 apr 2024, 19:44
...
Erinrar mig att det i tjänstevagnsboken finns ett foto av en fd Gs/Gsh med långa fjäderlänkar (alltså, inte dubbellänkar). Har inte boken tillgänglig just nu.
Berra
Den första bilden i ämnet jag hittar i tjänstevagnsboken visar en Qbl 945 0786 som via listorna och tjänstevagnsnumret 619427 spåras tillbaka till Gs 26755. Den har precis som vagnen på bilden ovan dubbellänkad fjäderupphängning. I listorna med vagnar hittar jag bara en serie om 5 vagnar som likt 945 0786 har ursprung som Gs/Gsh och som benämns materialvagn, varav 3 (31354, 31283 och 31257) haft tidigare nummer hos Mfd.
Förekom det behov av att expressleverera maskinförrådets mindre utrustningar?
BD- skrev: ↑04 apr 2024, 12:08
...
Skulle kunna ha varit en vagn som anordnades för trafik till Tyskland innan SJ bestämt att införa tryckluftbroms. SJ anskaffade dessförinnan tryckluftbromsutrustningar från NY och W samt möjligen även Knorr.
Men dubbellänkupphängningen måste väl ha varit en betydligt nyare installation, vilket onekligen väcker frågan om när och varför?
Ville SJ prova den långt innan man på mer reguljär basis började förse sina nyanskaffningar av det tidiga 1960-talets nya stora och moderna standardvagnar med den? Skedde det före eller efter man skaffade Ge-vagnarna vars användningsområde bort likna dessa ombyggen?
Valde man i så fall att testa på gamla vagnar som
inte hade bara KKG-broms?
Fick de bli material-/Qbl-vagnar för att inte tidigt behöva ta till mer moderna trafikvagnar som Ge/.Gs för brådskande tjänstetransporter?
När Gs-vagnar så småningom blev mer lättillgängliga lär även sådana ha förts över till tjänstevagnsparken även som Qbl.
Re: När infördes dubbla fjäderlänkar?
Postat: 04 apr 2024, 15:18
av olle sundström
Mycket vill ha mer och nedre bastun blir aldrig full enligt ett gammalt ordstäv och nedan följer beviset för dess giltighet:
Alltså: efter att ha glatt mig vid åsynen av Gs-vagnen kom jag att fundera om även någon vagn av litt. O, exempelvis Or eller std-O försetts med dubbla länkar och hoppas någon kan bekräfta att sådana skapelser funnits!
Olle S
Re: När infördes dubbla fjäderlänkar?
Postat: 04 apr 2024, 16:39
av Anders Jansson
På början av 1950-talet gjordes prov med dubbla fjäderlänkar. Nedanstående dokument berättar en del om bakgrund och utfall. De vagnar som byggdes om var: 26128, 26152, 26131, 26755, 27173, 26209, 26127, 26040, 26222 och 26224. Samtliga ombyggda av Hvst Göteborg.
Det tycks som att Ge var tänka att få dubbla fjäderlänkar men att detta ändrades efter de provkörningar som gjordes med de ombyggda vagnarna.