Färgsättning på äldre sittvagnar

Peter

Re: Färgsättning på äldre sittvagnar

Inlägg av Peter »

Jan Långström skrev: 22 feb 2025, 00:04 Jag jobbade tidigare med att restaurera C3a 1333. Dessvärre förstördes vagnen i den stora magasinsbranden 2015, men minnenna från målningen sitter kvar.

Det specificerades i originalhandlingarna noga hur plåten skulle målas i fyra eller fem varv. Vi skaffade alltså caput mortuum (= Totenkopf, d:et föll bort för länge sen) och rörde ut i linolja med sickativ. Pigmentet kan fås genom bränning av järnvitriol och beroende på i första hand temperaturen får man olika kulörer: engelskt rött (låg temp), venetiansk rött, caput moruum och järnmönja (hög temp). Just genom att det är ett järnoxidpigment, ger caput mortuum en något annorlunda visuell effekt än liknande syntetiska färger. Mitt synintryck är att det är en varmt röd färg, rätt mörk, som sticker i violett. Jag tror att det som säljs i dag och kallas caput mortuum har en annan sammansättning och saknar violettsticket, som enligt min mening är nödvändigt för att ge ett ursprungligt intryck.

Engelskt var tidigare ofta använt som polermedel, venetiansk rött skulle det vara på Lidingöbanornas vagnar, och trävirket i C3a skulle rötskyddas med järnmönja.
Tack för dina färgminnen Jan.
Sorgligt med branden.

Ja, du har nog rätt att det är den violetta tonen som är svår att få till.
Men jag hittade till slut en akrylfärg som heter "Caput Mortuum Violet" på kreatima, som stämde rätt bra, men var ändå lite väl mycket violet, men efter att blandat ut den lite med annat, fick jag till det så jag blev nöjd till slut.
Skriv svar