Vad händer hos JÅÅJ?

Per K

Re: Vad händer hos JÅÅJ?

Inlägg av Per K »

Jag undrar lite över del av Granis inlägg i början av tråden 'mer eller mindre likartade problem; föreningen Värmlandståg....'. Det känns som vi har väldigt mycket mindre liknande problem. Likheten skulle vara att vi nu inte får köra med våra egna vagnar pga att vi inte uppfyller ECM-reglerna, men just den saken var väl inte JÅÅJ största problem som ju mest körde på egen bana. Inom Värmlandståg är vi mycket långt ifrån konkurs i alla fall kan jag säga i egenskap av kassör i föreningen.

Det lite lätt fascinerande hur en i grunden ideell förening kan dra på sig 712 411 kr i Skatteskulder för då främst obetalda sociala avgifter. Detta är väl dock flera år gamla skulder från en tid då föreningen missköttes av styrelsen. Var det inte någon rättslig process mot några styrelseledamöter när detta var aktuellt? Man kan visst ha lönebidragsanställda i en ideell förening men då ska man ha koll på totalekonomin runt dessa. Vitsen är att det mesta jobbet ska ske ideellt!
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Jag gissar att Granis menar den kräftgång i förmåga att bedriva verksamhet som drabbat väldigt många normalspårsföreningar. Det likartade problemet är oförmågan att upprätthålla nödvändiga tillstånd för trafikverksamheten.
Granis

Inlägg av Granis »

Jag undrar lite över del av Granis inlägg i början av tråden 'mer eller mindre likartade problem; föreningen Värmlandståg....'. Det känns som vi har väldigt mycket mindre liknande problem. Likheten skulle vara att vi nu inte får köra med våra egna vagnar pga att vi inte uppfyller ECM-reglerna
(——)
Jag gissar att Granis menar den kräftgång i förmåga att bedriva verksamhet som drabbat väldigt många normalspårsföreningar. Det likartade problemet är oförmågan att upprätthålla nödvändiga tillstånd för trafikverksamheten.
Så är det. Man kan inte bedriva trafikverksamhet ö h t. Varken på egna eller Trafikverkets spår. Och får därmed svårt att få in inkomster, samt på sikt (?) även med att rekrytera nya och fler aktiva, vilket tillsammans kan skapa "nedåtgående spiraler". I högsta grad ekonomiska då.

Detta kan ju även drabba smalspårsföreningar; WFJ tidigare och FSVV fortfarande t ex. Likheterna torde väl vara svårigheter att hantera dagens regelverk (främst (?) ECM och ECTS för ”utfärdsföreningar” då). Och ha/ få resurser till detta. Som i sin tur säkert grundar sig på allmäna resursproblem, såväl ekonomiska som personal med rätt kompetens och kunskaper då. Som vill syssla med byråkrati i stället för att renovera ånglok ”som är roligare som hobby” ;)

Ur flera aspekter ska det bli intressant att följa detta med JÅÅJ. Såväl ev ”juridiska efterspel” som var ”tillgångarna” tar vägen. Inte minst fordonen då, men även annat. Men det är bara att vänta och se. Utan att behöva spekulera. Ja, förutom att pengarna hamnar hos Skatteverket.… :)

/ L G
Skriv svar