Re: Farväl till framtida rullande Xoa5 221 ?
Postat: 14 mar 2024, 14:05
Nu säger du, vad jag uppfattar i alla fall, att det folk inte vet har de inte ont av, så därför spelar det ingen roll vad de går miste om. De får hålla tilllgodo med det vi ger dem. Så driver man väl inte framgångsrika muséer.
[/quote]
Jasså inte?!
Hur kommer det sig då att vårt lands mest framgångsrika museum, Wasamuseet, har en mängd för den breda allmänhetens kännedom okända föremål i förråd och fortfarande inte kartlagd vetskap om alla originaldetaljer på Vasaskeppet och tusentals besökare som inte vet vad de då går miste om? På detta museum får alltså besökarna hålla till godo vad museiarbetarna ger dem.
Detta är i och för sig kulturarbetarnas ständiga dilemma. Skall konstmuseet enbart ställa ut impressionister och expressionister eller täcka allt från barocken fram till idag? SKall stadsteatrarna enbart satsa på nyskriven dramatik eller blanda kompotten med bl.a Shakespear, Ibsen, Norén, Kristina Lugn men även musikaler av Lloyd-Weber och Richard Rogers?
Så nej jag tror inte ett framgånsgrikt museum drivs som jag gissningsvis tror du anser det borde göras. (Och berätta gärna hur de stora besöksmassorna kommer i så fall att strömma till om du har en annan vision - gärna med någon form av referns från musei-Sverige i stort (ungefär som jag refererar till Wasamuseet).
I slutändan blir det kulturarbetaren/kulturarbetarna som måste göra dessa val, oavsett det handlar om en permanent utställning eller en temporär.
Jag tror en del av debatten allt mer handlar om ett av Kulturdepartementet reglerat statligt järnvägsmuseum måste spara på "allt" som den lilla kretsen aav tågnördarna anser vara en självklarhet. Eller om man som kulturintitution (vilket man hör och häpna är!) har den självklara handlingsfriheten att göra en bedöming om vad som ska sparas.
SÅ nej - jag tror inte den breda allmänheten skulle gå i taket om de på förhand får veta an X5:ans mellandel är skrotad och därmed bojkotta Järnvägsmuseeum. Lika lite som jag tror man i efterhand blir besviken om man får kännedom om detta faktum.
Sedan anser jag fortfarande, fast som en annan del i denna debatt, att det handlar om den personliga besvikelsen över att en högst indiviuell dröm och förhoppning om att sse en X5:a rulla igen går förlorad.
PS. Du har väl inte den 70-talistiska kulturarbetarsynen? Dvs som f.d. teaterchefen Gun Jönsson sa till media när hon kritiserades för ett reportarval som inte fyllde teatersalongerna i Norrköping och Linköping (de gapade istället tomma). Hon sa "Det är inte frågan om vad publiken vill ha - det är frågan om vad de bör ha". (Applicerat så betyder det att den breda allmänheten "måste" se X5:ans mellandel även om de egentligen inte är intresserade / eller bryr sig. Eller överdriver jag?
[/quote]
Jasså inte?!
Hur kommer det sig då att vårt lands mest framgångsrika museum, Wasamuseet, har en mängd för den breda allmänhetens kännedom okända föremål i förråd och fortfarande inte kartlagd vetskap om alla originaldetaljer på Vasaskeppet och tusentals besökare som inte vet vad de då går miste om? På detta museum får alltså besökarna hålla till godo vad museiarbetarna ger dem.
Detta är i och för sig kulturarbetarnas ständiga dilemma. Skall konstmuseet enbart ställa ut impressionister och expressionister eller täcka allt från barocken fram till idag? SKall stadsteatrarna enbart satsa på nyskriven dramatik eller blanda kompotten med bl.a Shakespear, Ibsen, Norén, Kristina Lugn men även musikaler av Lloyd-Weber och Richard Rogers?
Så nej jag tror inte ett framgånsgrikt museum drivs som jag gissningsvis tror du anser det borde göras. (Och berätta gärna hur de stora besöksmassorna kommer i så fall att strömma till om du har en annan vision - gärna med någon form av referns från musei-Sverige i stort (ungefär som jag refererar till Wasamuseet).
I slutändan blir det kulturarbetaren/kulturarbetarna som måste göra dessa val, oavsett det handlar om en permanent utställning eller en temporär.
Jag tror en del av debatten allt mer handlar om ett av Kulturdepartementet reglerat statligt järnvägsmuseum måste spara på "allt" som den lilla kretsen aav tågnördarna anser vara en självklarhet. Eller om man som kulturintitution (vilket man hör och häpna är!) har den självklara handlingsfriheten att göra en bedöming om vad som ska sparas.
SÅ nej - jag tror inte den breda allmänheten skulle gå i taket om de på förhand får veta an X5:ans mellandel är skrotad och därmed bojkotta Järnvägsmuseeum. Lika lite som jag tror man i efterhand blir besviken om man får kännedom om detta faktum.
Sedan anser jag fortfarande, fast som en annan del i denna debatt, att det handlar om den personliga besvikelsen över att en högst indiviuell dröm och förhoppning om att sse en X5:a rulla igen går förlorad.
PS. Du har väl inte den 70-talistiska kulturarbetarsynen? Dvs som f.d. teaterchefen Gun Jönsson sa till media när hon kritiserades för ett reportarval som inte fyllde teatersalongerna i Norrköping och Linköping (de gapade istället tomma). Hon sa "Det är inte frågan om vad publiken vill ha - det är frågan om vad de bör ha". (Applicerat så betyder det att den breda allmänheten "måste" se X5:ans mellandel även om de egentligen inte är intresserade / eller bryr sig. Eller överdriver jag?