Hej Mairbobo!
Jag vet inte hur van du är att läsa grafiska tidtabeller men jag tar mig friheten att ge några läsanvisningar, utifall de kan vara till någon nytta.
Via länken i Cargomans inlägg hittar vi kartan där vi ser att Halmstad - Nässjö via Reftele har tabellnummer 69 och Reftele - Gislaved - Hestra finns i tabell 71.
Första tabell 69:
https://ekeving.se/hi/SJdok/graf145/69.pdf
I tabellhuvuidet läser vi "SJ" och "32Trafiksektionen (fr. o. m. 1 juli 1945)", det var då Halmstad - Nässjö Järnvägar förtatligades och uppgick i SJ. Det framgår också att denna tidtabell gäller fr. o. m. 10 sept. 1945. Det stora årliga tidtabellskiftet var tradionellt kring 1 juni (numera mitten på december) så antagligen var det bara mindre justeringar inför hösten, men det är ju också tänkbart att SJ gjorde större ändringar på sin nyövertagna bana. Den som vet får gärna komplettera!
Där hittar vi Reftele som en vågrätt linje mitt å tabellen och klockslagen 0-24 på lodrätta linjer. Det första som händer i Reftele är att tåg 4302 passerar klockan 6:09 på sin väg från Landeryd (05:20) till Värnamo (07:08). Ovanför tågnumret finns ett plustecken med fyra punkter. det är en hänvisning till anmärkningarna längts upp till höger på bladet där det står "4302. Soh och pso", d v s tåget går bara Sön- och helgdag samt på särskild order. Skulle det istället vara en vardag så går istället 7202 som ankommer Reftelse 07:04 och avgår först 07.22. Båda dessa tåg visas med tunna linjer som inte riktigt når stationslinjen, det visar att de är godståg. De 18 minuter som 7202 har i Reftele är alltså till för att växla godsvagnar till och från godsmagasin, lastspår och ev. industrispår. 7202 har motsvarande långa uppehåll på all stationer mellan Landeryd och Värnamo. Ett godståg med växling på småstationerna brukar kallas lokalgodståg (lgt). Tilläggas bör kanske att "Vard." ska utläsas som måndag - lördag. Om ett tåg bara gick måndag - fredag så skrevs det som "VuL" d.v.s. Vardag utom Lördag eller "VuDfSoH" d.v.s. Vardag utom Dag före Sön- och Helgdag.
Persontågen har lite kraftigare linjer som når ända fram till stationslinjen och dagens första persontåg är 2502 som ankommer Reftele 08:04 och avgår 08:07. Tåget har startat från Halmstad 05:55 och kommer att ankomma Nässjö 10:53. På väg mot Nässjö möter det tåg 2501 i Forsheda kl 08:34. Tåg 2501 blir sedan första södergående tåg i Reftele med uppehåll 08:50-08:52 och ankomst till Halmstad 10:23. Tågen 2501 och 2502 har inga daganmärkningar och går alltså dagligen under hela tidtabellsperioden.
Så forrtsätter dagen med person- och godståg. De snabbaste persontågen är tåg 85 och 86 är de snabbaste tågen med uppehåll bara på större stationer. Tvåsiffrigt nummer tyder på att de annonserades som snälltåg (Snt) och hade säkert goda anslutningar med snälltåg till/från Stockholm . Ungefär en kvart ínnan tåg 86 går ett streckat tåg 2518 som jag tolkar som ett förstärkningståg som kördes om det behövdes (pso) fler vagnar än tåg 86 kunde medföra. Troligen kördes tåg 85 och 86 med HNJ:s "snabbvagnar" och bestod i så fall av bara en enda motorvagn.
Om det är resandetågen du är intresserad av, kan jag bara hoppas att någon med tillgång till Sveriges Kommunikationer från den tiden kan komplettera!
Tågen från Reftele norrut mot Gislaved hittar vi på blad 71:
https://ekeving.se/hi/SJdok/graf145/71.pdf
Av tågnumren kan vi se att det inte går några genomgående tåg I Gislaved, utan alla tåg vänder tillbaka mot Reftele resp. Hestra med mer eller mindre bra anslutningar. Det hade nog till stor del historiska förklaringar: Hestra - Gislaved byggdes av Borås - Alvesta Järnväg som i och för sig hade förstatligades redan 1940 men det var ju först, som vi sett, från 1 jul 1945 som både banorna tillhörde samma förvaltning (SJ). Persontågen på den linjen hade "Y" eller "Yr" efter tågnumret. "Y" betyder att de kördes med rälsbuss, d v s en mindre lättare motorvagn. "Yr" har jag faktiskt inte sett förut men jag funderar om det kan ha betytt att de medförde resgods trots att de var rälsbusståg? Någon tidtabellsexpert som vet?
Karta HNJ:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmstad% ... -(HNJ).gif
Om HNJ:
https://www.historiskt.nu/normalsp/hnj/hnj_inneh.htm
Om HNJ:s snabbvagnar:
https://www.jarnvag.net/banguide/halmstad-nassjo
Ja, kanske allt detta var självklarheter men annars är du välkommen att ställa mer detaljerade frågor så kanske jag eller någon annna kan svara.
/Leif