Ombyggnad av S-loken
Postat: 18 jan 2025, 17:00
Här en delförstoring av JvmKBEA00685 som visar lokstationen i Malmö 1924.
Två män sprutar vatten på kolfickan på ett Ke/Kh-lok för att dämpa koldammet. Till höger därom står tre Sa-lok framför stallportarna.
Man ser att lokens kolboxar blivit påbyggda med bräder och det uppstått ett mörkt hål i bakkanten där under.
Hålet beror på vattentaget i kolboxens bakkant som senare sattes igen. Vattentaget var rundat i framkant och luckan som öppnades i framkant lutade uppåt hyttaket. Alltså måste vattentaget täckts med bräder eller plåt vid denna ombyggnad.
Man flyttade senare, på många lok, ut vattentaget så det var utanför bakplåten. Andra lok blev av med det helt.
Här har S 1056 kvar "hålet" fortfarande 1952 i Göteborg. JvmKBIA04309
Två män sprutar vatten på kolfickan på ett Ke/Kh-lok för att dämpa koldammet. Till höger därom står tre Sa-lok framför stallportarna.
Man ser att lokens kolboxar blivit påbyggda med bräder och det uppstått ett mörkt hål i bakkanten där under.
Hålet beror på vattentaget i kolboxens bakkant som senare sattes igen. Vattentaget var rundat i framkant och luckan som öppnades i framkant lutade uppåt hyttaket. Alltså måste vattentaget täckts med bräder eller plåt vid denna ombyggnad.
Man flyttade senare, på många lok, ut vattentaget så det var utanför bakplåten. Andra lok blev av med det helt.
Här har S 1056 kvar "hålet" fortfarande 1952 i Göteborg. JvmKBIA04309