Sida 1 av 2
Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 21 jan 2025, 23:06
av K Lemming
Trillade över denna fina film på Facebook (behövs ingen inloggning för att se den).
https://www.facebook.com/share/v/14puTZtDvc/
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 22 jan 2025, 03:31
av Torbjörn Jansson
Jan-Håkan var en gammal vän till mig och som gick bort alldeles för tidigt. Han filmade i 16 mm och oftast i färg med en avancerad Paillard Bolex som han kompletterat med batteridrift!
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 22 jan 2025, 21:18
av bosc
Fin film som väcker en fråga: hur hanterade man strömavtagaren när loket bytte riktning? Fällde man ner den och vred den 180 grader, eller?
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 23 jan 2025, 03:30
av Torbjörn Jansson
Denna bild kanske kan ge en antydan till hanteringen av strömavtagaren.
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 23 jan 2025, 11:01
av Anders.k.
bosc skrev: ↑22 jan 2025, 21:18
Fin film som väcker en fråga: hur hanterade man strömavtagaren när loket bytte riktning? Fällde man ner den och vred den 180 grader, eller?
Hittade en film som visar hur man gör.
https://youtu.be/x1WuTjJe_W4?si=u79Gl8lDgREQjMVR
M.V.H Anders.k.
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 23 jan 2025, 11:53
av Per Lind
Tack för en jätteintressant film.
-Per
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden. Om vändning av släpbyglar
Postat: 23 jan 2025, 19:01
av Leif B
I Kvarnsveden, liksom vid övriga svenska banor med släpbygel, "flippade" man istället över släpbygeln, så här:
https://www.youtube.com/watch?v=0xJM5rvJl88
Denna metod förutsätter dock en ganska "mjuk" kontaktledning som kan fjädra uppåt. Har men en hårt spänd kontaktledning så måste man istället ha en släpbygel som kan roteras som i Anders film från Amsterdam.
På Museispårvägen i Malmköping finns två vagnar i trafik med släpbygel. Båda hade ursprungligen "flippa över" bygel. Eftersom Musiespårvägen har spänd kontaktledning av SJ-typ på större delen av banan, har de numera istället "roterande släpbygel" från Gent i Belgien. (Dessemellan hade de under lång tid saxbygel.)
https://www.sparvagssallskapet.se/files ... vagn_id=80
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=19
Uppsala med släpbygel
https://digitaltmuseum.se/0210113273893 ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/011014039525/ ... an-uppsala
Uppsala med saxbygel:
https://digitaltmuseum.se/011013994451/ ... psala-1944
Helsingborg:
https://www.sundsutsikt.se/images/htmf_spar_105.jpg
https://www.sundsutsikt.se/htmf_hbg_sparvagar.html
I Norrköping hade de fiffig "mojäng" så att föraren slapp dra i linan för att vända bygeln. Det räckta att köra lite förbi bygelvändaren så flippade bygeln över. Byglevändare fanns på de platser där man ofta vände.
PS. Även HRRJ hade släpbyglar:
https://digitaltmuseum.se/021018340643/ ... j-sparvagn
https://www.sundsutsikt.se/images/061_L ... _1907p.jpg
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 23 jan 2025, 22:06
av bosc
Varmt tack för alla uttömmande svar och förklaringar.
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 23 jan 2025, 22:56
av harald
Ringlinien i Göteborg har två vagnar med släpbygel. Där flippar man inte, utan det är 180 graders vridning som gäller.
Re: Järnvägen vid Kvarnsveden [film]
Postat: 25 jan 2025, 10:17
av janis08
Järnvägen i Kvarnsveden finns mycket noggrant beskriven i boken "Industrijärnvägar i Dalarna" av Mats Freding (tryckt 2014, SJK bok nr 87). På 693 mm spårsystemet användes ett ånglok, 18 ellok och fem diesellok. På normalspåret användes fem motorlok.