∆-märkning på godsvagnar
Postat: 06 feb 2025, 02:07
På bilder av ålderdomliga godsvagnar finns emellanåt en märkning i form av en triangel, vit på mörk bakgrund i närheten av dess Id-märkning.
Märkningen förefaller inte ha ingått i regelverk för RIV-godkända fordon, så det är väl ett nationellt svenskt påfund.
Förklaring av hur märkningen skall tolkas och tillämpas återfinns t.ex. i berört avsnitt i Arbetsuppdelning för TEKNISK VAGNTJÄNST i utgåvor från 1953-10-15 och 1962-12-11 samt SJH 636.1 från 1971-04-01. Inga frågor på det! Däremot saknas den i 1944 års vagnlära liksom även i SJF 636.1 från 1985-01-01.
Men formuleringarna i dessa förklaringar ...
1953
Vagnen får framföras med en hastighet av
a) 60 km/tim i lokalgodståg
b) 50 km/tim i fjärrgodståg o direktgodståg som framföres av ånglok
c) 40 km/tim i fjärrgodståg o direktgodståg som framföres av annat lok än ånglok
Får ej framföras i snäll- eller persontåg.
1971
Vagnen får gå med följande hastighet:
a) i lokalgodståg - 60 km/tim
b) i andra godståg som dras av ånglok, motorlok eller lokomotorer - 50 km/tim
c) i andra godståg som dras av ellok - 40 km/tim
Får inte gå i snäll- eller persontåg.
... väcker i gengäld några frågor.
1) När infördes märkningen, när och varför slopades tillämpning av den?
2) Vilken var den tekniska orsaken/kriteriet för tillämpning av dessa restriktioner?
3) på vilket vis ansågs traktionsformen för tågets framförande ha betydelse för hastighetsrestriktionen?
4) Fanns det någon dokumentation om utformning och placering av den?
Märkningen förefaller inte ha ingått i regelverk för RIV-godkända fordon, så det är väl ett nationellt svenskt påfund.
Förklaring av hur märkningen skall tolkas och tillämpas återfinns t.ex. i berört avsnitt i Arbetsuppdelning för TEKNISK VAGNTJÄNST i utgåvor från 1953-10-15 och 1962-12-11 samt SJH 636.1 från 1971-04-01. Inga frågor på det! Däremot saknas den i 1944 års vagnlära liksom även i SJF 636.1 från 1985-01-01.
Men formuleringarna i dessa förklaringar ...
1953
Vagnen får framföras med en hastighet av
a) 60 km/tim i lokalgodståg
b) 50 km/tim i fjärrgodståg o direktgodståg som framföres av ånglok
c) 40 km/tim i fjärrgodståg o direktgodståg som framföres av annat lok än ånglok
Får ej framföras i snäll- eller persontåg.
1971
Vagnen får gå med följande hastighet:
a) i lokalgodståg - 60 km/tim
b) i andra godståg som dras av ånglok, motorlok eller lokomotorer - 50 km/tim
c) i andra godståg som dras av ellok - 40 km/tim
Får inte gå i snäll- eller persontåg.
... väcker i gengäld några frågor.
1) När infördes märkningen, när och varför slopades tillämpning av den?
2) Vilken var den tekniska orsaken/kriteriet för tillämpning av dessa restriktioner?
3) på vilket vis ansågs traktionsformen för tågets framförande ha betydelse för hastighetsrestriktionen?
4) Fanns det någon dokumentation om utformning och placering av den?