Västra Bodarne
Postat: 09 feb 2025, 20:23
När jag såg bilden på det som visade sig vara ett lokaltåg mellan Tumba och Tullinge fick jag lite vibbar av min barndoms Västra Bodarne, infarten från sydväst. Men det var det ju inte, och det konstaterade jag ganska snabbt.
Men det gav mig inspiration till att fråga forumets tillgängliga expertis en del om Västra Bodarne.
På denna bild https://digitaltmuseum.se/021018147199/vagbro från 1925 (?), ser man det färdigelektrifierade dubbelspåret. Hjälpkraften, 2 x 6 kV (?), är på plats i stolpen på nedspåret, till höger i bild.
Bron över järnvägen, eller viadukten som vi sa, finns där. Den är lite längre än vad den hade behövt vara.
På en annan äldre bild från samma plats https://digitaltmuseum.se/021018167964/ ... nvagslinje kan man göra en del intressanta jämförelser.
Hjälpkraften är ännu inte monterad.
Det finns inget skydd över kontaktledningen under bron.
När jag zoomar in bilden så mycket jag kan ser jag att nedspåret går ”rakt fram och förbi”. Det stämmer med bangårdsritningen. https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-1359.jpg
Men uppspåret!? Viker av åt vänster i bild och …? Stämmer dåligt överens med bangårdsritningen.
Och så ser jag två torn (?) som påminner om sugtransformatorerna som då fanns ca 2 km bakom fotografen. https://digitaltmuseum.se/021018167961/ ... -norsesund
Som barn snappade jag upp att bron skulle vara en ”gammal” järnvägsbro som blivit över någonstans där man byggt en ny bro.
En förklaring till att bron är ”lite för lång” kunde vara att den då inte skulle behöva byggas om när, eller om, bangården skulle utökas med ett tredje spår, till höger i bild.
Lite rörigt framställt kanske men jag tar tacksamt emot alla sorters fakta som kan ge något slags besked i det här sammanhanget.
Tack på förhand
Ingvar Svensson
Men det gav mig inspiration till att fråga forumets tillgängliga expertis en del om Västra Bodarne.
På denna bild https://digitaltmuseum.se/021018147199/vagbro från 1925 (?), ser man det färdigelektrifierade dubbelspåret. Hjälpkraften, 2 x 6 kV (?), är på plats i stolpen på nedspåret, till höger i bild.
Bron över järnvägen, eller viadukten som vi sa, finns där. Den är lite längre än vad den hade behövt vara.
På en annan äldre bild från samma plats https://digitaltmuseum.se/021018167964/ ... nvagslinje kan man göra en del intressanta jämförelser.
Hjälpkraften är ännu inte monterad.
Det finns inget skydd över kontaktledningen under bron.
När jag zoomar in bilden så mycket jag kan ser jag att nedspåret går ”rakt fram och förbi”. Det stämmer med bangårdsritningen. https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-1359.jpg
Men uppspåret!? Viker av åt vänster i bild och …? Stämmer dåligt överens med bangårdsritningen.
Och så ser jag två torn (?) som påminner om sugtransformatorerna som då fanns ca 2 km bakom fotografen. https://digitaltmuseum.se/021018167961/ ... -norsesund
Som barn snappade jag upp att bron skulle vara en ”gammal” järnvägsbro som blivit över någonstans där man byggt en ny bro.
En förklaring till att bron är ”lite för lång” kunde vara att den då inte skulle behöva byggas om när, eller om, bangården skulle utökas med ett tredje spår, till höger i bild.
Lite rörigt framställt kanske men jag tar tacksamt emot alla sorters fakta som kan ge något slags besked i det här sammanhanget.
Tack på förhand
Ingvar Svensson