Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Peter Bolin
Inlägg: 45
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Peter Bolin »

Det har blivit dags för den allra sista omgången av Björn Alnebos bilder. Projektet påbörjades i mars 2020 när jag visade den första omgången av Björns Roslagsbanebilder: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1. Det totala antalet bilder jag har visat är ca 560.

I denna sista omgång visar jag tolv bilder. Det är en blandad kompott från Skåne. En bild är från Danmark, så den visar jag i ett annat inlägg eftersom den inte passar under denna rubrik.

Bild
UBF 1778 vid Höllviksnäs, april 1971.

Bild
UBF 1778 vid Skanör, april 1971.

Bild
Malmö stads spårvägars förråd, grinden, april 1971.

Bild
Okänd X7 vid Malmö C, april 1971.

Bild
Okänd X7 och okänt D-lok med persontåg vid Malmö C, april 1971. Kan forumexpertisen bistå med vilken typ av D-lok det är?

Bild
Limhamnsstationen, april 1971. Kan forumexpertisen bekräfta att detta är Limhamnsstationen?

Bild
Limhamnsstationen, dörr, april 1971.

Bild
Limhamnsstationen, april 1971. Förkortningen MLJ står för Malmö–Limhamns Järnväg, vilket bör betyda att det handlar om Limhamnsstationen.

Bild
Limhamnsstationen, april 1971.

Bild
Limhamnsstationen, kombinerat lokstall och godsmagasin, april 1971.

Bild
Limhamnsstationen, kombinerat lokstall och godsmagasin, april 1971.

Bild
Limhamnsstationen, april 1971.

Därmed var det slut på Björns svenska järnvägsbilder. Utöver den danska järnvägsbilden finns det även ett par bussbilder som jag kommer att visa på Bussnack i sinom tid.

Hälsningar
Peter Bolin
Magnus Lindman NÄSSJÖ
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:10

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Magnus Lindman NÄSSJÖ »

Peter Bolin skrev: 23 feb 2025, 22:25
Okänd X7 och okänt D-lok med persontåg vid Malmö C, april 1971. Kan forumexpertisen bistå med vilken typ av D-lok det är?
Ja, ett F-lok. Gick på södra stambanan på 60- och 70-talen. Det ser ut som nummer 636?

Lindman
Instruktionsförare på Krösatågen
http://lindman.dk
Mikael Blom
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21
Ort: Jönköping

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Mikael Blom »

Ja, ett F-lok tveklöst. Jag tycker också det ser ut som 636, men det var ett Öd-lok vad jag förstår. Kanske F 696?
Peter Bolin
Inlägg: 45
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Peter Bolin »

Tack för kommentarerna. Visst är det ett F-lok. Det borde jag ha kunnat klara själv.

Jag har kollat originalinskanningen, men det går inte att tyda numret till något som stämmer med F-lokens nummerserie (601–603, 621–632, 694–702). Det får bli okänt F-lok i bildtexten.

/Peter Bolin
Niels Munch
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 nov 2024, 08:33

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Niels Munch »

"Limhamnsstationen" (Malmö Västra) betjente MYJ og MTJ, MLJ havde vel oprindelig sin egen ekspedition: https://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B ... ra_station .

"Kombinerat lokstall och godsmagasin" er nu "Malmö Saluhall". Har det nogensinde været "lokstall"?

M.v.h.
Niels
Anders72
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jan 2025, 13:32

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Anders72 »

Det är inte Limhamns station utan Malmö Västra där järnvägen mot Södervärn Falsterbo gick ifrån. F loken gick på Malmö även in en bit på 80 talet, kom från Stockholm på morgonen och gick vid middagstid tror det var 236 eller 238 mot Stockholm.
/jes
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2023, 19:52

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av /jes »

F-loken kom och gick med Lapplandspilen i Malmö eftersom Rc-loken inte fick gå på TGOJ pga påverkan på signalsystemet.
Peter Bolin
Inlägg: 45
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Peter Bolin »

Tack för dagens kommentarer. När det gäller Malmö västra station och MLJ:s station i Malmö har Wikipediaartikeln om Malmö västra station en bra förklaring: Malmö västra station – Wikipedia. Därmed är även det utrett.

Jag har bara varit Malmö en enda gång, så den skånska järnvägshistoriken kan jag inte mycket om.

/Peter Bolin
Björn Bodin
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2023, 09:44

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12

Inlägg av Björn Bodin »

Peter Bolin skrev: 24 feb 2025, 00:21 Tack för kommentarerna. Visst är det ett F-lok. Det borde jag ha kunnat klara själv.

Jag har kollat originalinskanningen, men det går inte att tyda numret till något som stämmer med F-lokens nummerserie (601–603, 621–632, 694–702). Det får bli okänt F-lok i bildtexten.

/Peter Bolin
Nummerserien 694-702 hade nitad korg mot de tidigare som hade svetsad. Loket på din bild är ur denna serie. Man ser tydligt nitförbanden- Tycker nog vid närmare studie att man kan hävda att det är nr 696. Jämför första och sista siffran, men om du är osäker kan du ju skriva sannolikt 696.
Leif B
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 12. Malmö V och MLJ

Inlägg av Leif B »

Peter Bolin skrev: 24 feb 2025, 14:15 Tack för dagens kommentarer. När det gäller Malmö västra station och MLJ:s station i Malmö har Wikipediaartikeln om Malmö västra station en bra förklaring: Malmö västra station – Wikipedia. Därmed är även det utrett.

Jag har bara varit Malmö en enda gång, så den skånska järnvägshistoriken kan jag inte mycket om.

/Peter Bolin
Hittade några bilder.

Här framgår det tydligt vart man kunde åka från Malmö Västra:
https://digitaltmuseum.se/021018047796/ ... -c3-21-trj

Om man backade ut på Bagersplats, så syntes även MLJ station kallad "Bagers Plats", med text "Limhamnstationen" på MLJ:s godsmagasin. MLJ:s stationshus skymtar bakom godsmagasinet.
https://digitaltmuseum.se/021018084995/ ... ns-station

Denna bild tagen från Kvarnen och visar motsatt vy, mot Öster. I nedre högra hörnet Malmö Västras godsmagasin och nära bildmitt Malmö V stationshus. Till vänster om detta MLJ:s lilla stationsbyggnad med platt tak och något slags balustrad på taket och bakom detta MLJ godsmagasin. Lägg märke till att MLJ hade höga plattformar (i höjd med vagnsgolv) medan Malmö V har mera normal höjd. MLJ:s bangård verkar avgränsas från MYJ:s av ställverkslinor på stolpar och mot gatan av ett spjälstaket. MLJ:s två spår är också ljusare än de övriga, en inte alltför vågad gissning är väl att det berodde på cementdamm från vagnarna. Spåren i gatan, liksom hamnspåren, förmodar jag att tillhörde SJ som var först på plats eller kanske Malmö stad? Bortom MLJ godsmagasin syns Frans Suellbron över Hamnkanalen med spår till Malmö C.
https://digitaltmuseum.se/021018047789/ ... ra-station

En bild på det mönstrade (och troligen färgglada) stationshusets:
https://www.historiskt.nu/normalsp/mlj/index.html

och en kartskiss med de olika stationerna:
https://www.historiskt.nu/normalsp/mlj/ ... bf_01.html


MLJ stationshus var byggt i något nytt fantastiskt byggmaterial som tyvärr inte höll måttet. Den lilla eternitklädda byggnaden på Björns bilder med "MLJ"-skylten måste vara byggd långt senare, gissningsvis sedan sträckan Malmö V - Södervärn lagts ner och MLJ samt SJ:s hamnväxling blivit ensamma på (f.d.) Malmö V.


Idag är hela bangården spårlös och man hare flyttat den byggnad som stod väster om Malmö V stationshus till öster om detta:
https://maps.app.goo.gl/Cuwm5ojT9uW8EoiNA


PS. Jag har glömt vad det fantastiska byggmaterialet hette, men för den som veta det och ALLA detaljer ur MLJ:s histora rekommenderar jag denna bok:
https://www.stenvalls.com/stenvalls-ege ... ns-jarnvag
Skriv svar