SRJ 1 klass

Lars Killander

SRJ 1 klass

Inlägg av Lars Killander »

När klassindelningen på europeiska tåg förenklades 1956, då 3 klass blev 2 klass, och 2 klass blev 1 klass (ursprungliga 1 klass togs bort) så blev det reformering även i Sverige - så också vid Stockholm-Roslagens järnvägar. I tidtabellen från 1930 kan man se i en del tabellhuvuden att tåg mellan Stockholms östra och Gimo över Rimbo/Faringe erbjöd båda klasser, på den tiden 2 och 3 klass (men ingen 1 klass, som var ovanlig även på normalspåriga banor). Som kuriosa kan nämnas att dessa Roslagståg betecknades S (snälltåg) i tabellhuvudena, medan andra tåg gick som P (persontåg). Själv minns jag att jag några gånger på tidigt 60-tal såg Norrtäljetåg på Östra station som hade en 1 klassvagn kopplad till tåget som i övrigt bestod av 2 klassvagnar! Här har jag en fråga: har någon av er bilder eller länkar till bilder på 1 klass (före 1956 2 klass) på Stockholm-Roslagens järnvägar? Har sökt högt och lågt efter bilder, men förgäves. Ni andra kanske har bättre lycka? Tilläggas bör att skillnaden mellan 1 och 2 klass före 1956 var liten enligt Järnväg.net. Gamla 1 klass hade lite större utrymme i kupéerna, annars var komforten densamma som i dåvarande 2 klass. Ett annat minne är från somrarna i Jämtland på 50-talet. Vi åkte från Nälden till ”Stan” (Östersund) vid ett tillfälle 1958, och vår vagn var en klassisk gammal 3 klassvagn med randiga träbänkar. Det berättades att det inte fanns tillräckligt med ”nya” 2 klassvagnar i regionaltrafiken runt Östersund, det dröjde ytterligare några år innan de gamla 3 klassvagnarna var utrangerade.
Anders Jansson

Re: SRJ 1 klass

Inlägg av Anders Jansson »

Här finns lite att läsa på sidorna 15-18:
https://www.ekeving.se/hg/SEJIF/200.pdf

Bild i Digitalt Museum:
https://digitaltmuseum.se/021018040160/ ... -srj-bo-53
Lars Killander

Varmt tack för fina bilder och uttömmande texter, Anders!
Lars Killander

Tillåter mig att citera Kurt Möller, som skrev i detta forum redan 2008 om SRJ och de olika klasserna: ”Roslgsbanan däremot var statligt bolag sen 1951! Att det sen var "ytterst speciellt" det där med vagnsklasser DÄR, var en annan femma. SRJ hade officiellt avskaffat andra klass redan före 2. vkr. men bibehöll två 2-klassvagnar i ett par av tågen till Norrtälje - efter 1956 märkta med gul rand och ettor på vagnssidorna. Dessa var i trafik ända till 1962 utan att vara officiellt annonserade på något sätt. Platsbiljetter kunde dock köpas!” Kul att hitta en text som stämmer överens med min egen erfarenhet från Östra station och Norrtäljetåget från början av 60-talet.
Leif B

Inlägg av Leif B »

I Roslagsbanan 100 år (SLJ/Frank Stenvall 1985) finns en bild på en sån vagn uppställd vid stoppbocken på spår 5 på Stockholm Östra. Bilden är tagen 1960 och vagnen har gul rand och är märkt ”1” klass.
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Roslagsbanan tog bort första klass 1943 men samtidigt byggdes två BCo om till "långfärdsvagnar" tredje klass, märkta Co för tredje klass. Vagnarna fick stoppade säten med nackstöd. Se bild.

1946 märktes plötsligt vagnarna med 2:or på vagnssidan trots att andra klass var slopat sedan 1943. Vagnarna littrerades fortfarande Co.
Att vagnarna gick i tågen annonserades inte i Sveriges Kommunikationer. För att resa med vagnarna behövdes platsbiljett men inte många visste att vagnarna gick.

1956 byttes 2:orna mot 1:or.
Först när SJ tog över banan 1959 dök vagnarna upp i Sveriges Kommunikationer några år tills de slopades 1963.

Före 1956 fanns inte första klass i SRJs tåg.
Bilagor
SRJ psv 52-53 Aop fr Gunnar Landbäcks saml.jpg
SRJ psv 52-53 Aop fr Gunnar Landbäcks saml.jpg (313.27 KiB) Visad 687 gånger
Conny Sernfalk

Inlägg av Conny Sernfalk »

Thomas Tell skrev: 25 mar 2025, 20:18 Roslagsbanan tog bort första klass 1943 men samtidigt byggdes två BCo om till "långfärdsvagnar" tredje klass, märkta Co för tredje klass. Vagnarna fick stoppade säten med nackstöd. Se bild.

1946 märktes plötsligt vagnarna med 2:or på vagnssidan trots att andra klass var slopat sedan 1943. Vagnarna littrerades fortfarande Co.
Att vagnarna gick i tågen annonserades inte i Sveriges Kommunikationer. För att resa med vagnarna behövdes platsbiljett men inte många visste att vagnarna gick.

1956 byttes 2:orna mot 1:or.
Först när SJ tog över banan 1959 dök vagnarna upp i Sveriges Kommunikationer några år tills de slopades 1963.

Före 1956 fanns inte första klass i SRJs tåg.
Tar mig friheten att publicera ett foto som ska tillhöra dina (Thomas T) samlingar. Visar SRJ Co 52. Om jag förstått rätt kan bilden vara tagen mellan 1943-1946 förutsatt att bilden visar vagnen som litt Co och utan 2:a på vagnssidan.
SRJ personvagn 52 Co 1940 talet foto Thomas Tells saml.jpg
SRJ personvagn 52 Co 1940 talet foto Thomas Tells saml.jpg (133.21 KiB) Visad 512 gånger
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

På bilden syns tydligt märkningen C från Co. På bilden är märkningen på korgen målad men på bilden med 2:or är det påskruvade tecken.
Skriv svar