Sida 1 av 1

Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 30 mar 2025, 16:19
av BD-
Bild

Det kan ju vara möjligt att objektivet förvränger något men inte är det sliper 101 som ju brukar förknippas med FIST rälsbefästning.
Det verkar att vara två olika typer men med samma utformning av ändarna. Antagligen är fotot taget innan ballast påfyllts.

Bild



https://bildinternet.lulea.se/visaBild. ... 1002500277

Re: Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 31 mar 2025, 21:07
av Sven A
Detta är någon variant av 101:orna där mellanröret saknas och var femte hade en betongmellandel.
Samma typ av konstruktion låg även i spåret till omformarstationen i Husbyborg, Uppsala, men där var skarvsliprarna av trä.
Mht till sidokrafter och risken för spårviddsökningar och liknande tror jag att användandet av dessa begränsades till rakspår på ej väl trafikerade anläggningar. I Borlänge vid och i godsmagasinet finns en variant, men där är det Arneb-befästning i stället.

Re: Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 31 mar 2025, 21:18
av Swempa_ÖTV
En fråga som inte har med järnväg att göra men väl med bilden. Är det samma båt som brann i Göteborg på grund av explosion?

Re: Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 31 mar 2025, 22:08
av M.Svenson
Du tänker nog på Poona som exploderade 1971.
Mvh Martin 🙂

Re: Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 01 apr 2025, 22:23
av Swempa_ÖTV
Ja det gjorde jag, kom som hastigast bara på att båten hette någon på P.

Re: Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 02 apr 2025, 22:32
av Anders Sandgren
Det är nog denna Palermo, https://faktaomfartyg.se/barken_1954.htm
I så fall är bilden från 1962-64.
Det fanns en tidigare Palermo hos samma rederi fram till 1962 men den såg annorlunda ut, bl.a fler master.

Re: Betongslipers i Luleå. Ej typ 101 med FIST-befästning

Postat: 04 apr 2025, 14:06
av BD-
Anders Sandgren skrev: 02 apr 2025, 22:32 Det är nog denna Palermo, https://faktaomfartyg.se/barken_1954.htm
I så fall är bilden från 1962-64.
Det fanns en tidigare Palermo hos samma rederi fram till 1962 men den såg annorlunda ut, bl.a fler master.
Palermo, en s k "paragrafare", max 499 brt, som kunde gå med en reducerad besättning bl a genom två- i stället för trevaktsystem.