Sida 1 av 1

SJ Bo5b

Postat: 22 apr 2025, 18:30
av Ola Ahlström
I samband med ett modellbygge uppstår problem. Min avsikt är att bygga en modell av SJ:s sjutton Bo5b från 1945-1951 i leveransutförande eller fram till klassreformen 1956. En av mina källor är SMJ:s bok om 40-talsvagnarna där det framgår att de fyra första vagnarna (3604-3607) levererades med "släta tak med låga ventiler" medan de efterföljande vagnarna (3957-3959, 3990-3992, 4356-4358 och 4441-4444) hade sickat tak. För dessa 13 vagnar nämns inget om takventiler.

I en Kockumskatatalog (odaterad) visas en Bo5b med nummer 4358 med sickat tak och utan några synliga ventiler. Möjligen är bilden retuscherad men jag tror inte det. Frågorna som härmed uppstår är;

Hur såg de släta taken med "låga ventiler" ut?
Satt det även "låga ventiler" på de efterföljande vagnarna med sickat tak?

Ola Ahlström
Malmö

Re: SJ Bo5b

Postat: 22 apr 2025, 22:46
av Anders Jansson
Efter att ha studerat ritningsförteckningar och ritningar gällande svetsade Bo5b har jag dragit följande slutsatser:
- Första serien hade släta tak. Följande serier hade tak med förstyvningar (sickor).
- Alla vagnarna saknade ventiler för luftväxling på taken.
- Alla vagnarna hade ventilationsanläggning med insug genom öppningar på undersidan av det utskjutande taket över sidodörrarna. Utsug genom golvet inne i respektive salong.

De två leveransfoton som jag funnit visar en vagn med slät tak (3605) och en med sickat tak (3990). Båda visar vagnar utan någon form av utrustning på taket.

Med "låga ventiler" avses förmodligen insugen ovanför sidodörrarna.

Re: SJ Bo5b

Postat: 23 apr 2025, 09:11
av Ola Ahlström
Tack Anders, nu finns förutsättningen efter klargörandet för att gå vidare med mitt modellbygge.

Ola Ahlström
Malmö