Påstigningssignaler Valstad och Väderum
Postat: 18 maj 2025, 19:05
Under den första halvan av maj månad kunde de två elektriska påstigningssignalerna i Valstad och Väderum längs järnvägen Västervik - Hultsfred tas i bruk. Denna typ av signal var tidigare mycket vanlig längs de östgötska smalspårsbanorna där järnvägen Västervik - Hultsfred utgjorde den sydligaste utposten.
Påstigningssignalen i Valstad har tyvärr varit ur bruk ett femtontal år på grund av kabelfel. För ett tag sedan påbörjades en renovering av signalen som avstannade då tryckknappen till signalen var sönder. I samband med ombyggnader i Tuna kunde en järnvägsmässig knapp omplaceras och ibruktagningen av signalen kunde ske! Ny kabel grävdes ner till skåpet och den sista kabeldragningen färdigstäldes på själva signalen.
Påstigningssignalen i Väderum ersattes av en "vanlig" mekanisk plåtstins 1974 efter att stationshuset sålts av SJ. Som tur var skrotades den inte utan slängdes bara i naturen. I samband med att föreningsmedlemmar köpte tillbaka stationshuset så hittades den gamla påtigningssignalen. Signalen renoverades och i samband med arbeten på plattformsbelysningen kunde signalen grävas ner och tas i bruk.
Hur fungerar dessa signaler då? Kopplingsschemat är motsvarande en ficklampa... Det finns en kraftmatning till en återfjädrande knapp och trycker man in knappen tänds lamporna. Släpper man knappen så slocknar de så man slipper problemet med mekaniska påstigningssignaler som inte vrids tillbaka.
Påstigningssignalen i Valstad har tyvärr varit ur bruk ett femtontal år på grund av kabelfel. För ett tag sedan påbörjades en renovering av signalen som avstannade då tryckknappen till signalen var sönder. I samband med ombyggnader i Tuna kunde en järnvägsmässig knapp omplaceras och ibruktagningen av signalen kunde ske! Ny kabel grävdes ner till skåpet och den sista kabeldragningen färdigstäldes på själva signalen.
Påstigningssignalen i Väderum ersattes av en "vanlig" mekanisk plåtstins 1974 efter att stationshuset sålts av SJ. Som tur var skrotades den inte utan slängdes bara i naturen. I samband med att föreningsmedlemmar köpte tillbaka stationshuset så hittades den gamla påtigningssignalen. Signalen renoverades och i samband med arbeten på plattformsbelysningen kunde signalen grävas ner och tas i bruk.
Hur fungerar dessa signaler då? Kopplingsschemat är motsvarande en ficklampa... Det finns en kraftmatning till en återfjädrande knapp och trycker man in knappen tänds lamporna. Släpper man knappen så slocknar de så man slipper problemet med mekaniska påstigningssignaler som inte vrids tillbaka.